Rikke Hørlykke
© Hørlykke Performance

Rikke Hørlykke: “Jeg traf et valg – og fire måneder senere var jeg i gang”

Hvordan går man fra en OL-finale til en hverdag med travlhed, job og børn? Den tidligere professionelle håndboldspiller fortæller, hvordan hun fulgte sin passion

2. marts 2017 af Marianne Vestergaard Nielsen

Rikke Hørlykke (40)

Privat: Er gift med kvindelandsholdstræner Klavs Bruun Jørgensen og mor til Aksel på 9 år og Karla på 6 år. 

Job: Er selvstændig coach og personlig træner, forfatter til sundhedsbogen Stærk, stærkere, sund og så selvfølgelig tidligere professionel håndboldspiller. 

Hvad er sundhed lig med for dig?

“At bruge kræfter, som genererer energi og effekt.”

Hvorfor blev du personlig træner?

Da jeg blev gravid, stoppede jeg håndboldkarrieren og arbejdede i flere år på reklamebureau med markedsføring og pr. Men efter barn nummer to var det, som om jeg hele tiden var bagud. Både på job og derhjemme. Der måtte jeg træffe et nødvendigt valg. I et forløb med en mentor kom jeg frem til, at arbejde på et kontor ikke var fyldestgørende nok. Altså, ikke at jeg forventede, at det skulle give samme kick som en OL-finale, men det skulle være noget, jeg kunne være mere passioneret omkring. Efter lidt tilløb uddannede jeg mig til både personlig træner og kognitiv terapeut. Jeg sagde op i maj 2013, og fire måneder senere var jeg i gang via min egen hjemmeside.” 

Du er også kognitiv coach. Hvad er det?

“Det er læren om at navigere i egne tanker og følelser, så adfærden passer bedre sammen med hensigterne. Du kan teste dig selv: Skriv de fem vigtigste ting i dit liv ned i prioriteret rækkefølge. Bagefter laver du en liste over de fem ting, du bruger mest tid på. Som regel står der børn og sundhed på den første liste, mens den reelle tid og indsats i hverdagen som regel ligger forskudt. Det er også okay i en periode, men det handler om at træffe bevidste valg. Vi har alle små dialoger kørende inde i hovedet. Det handler om at få nyt input ind i de dialoger.” 

Hvordan holder du dig selv sund?

“Jeg træner en times tid hver eller hver anden dag, og i nogle perioder er jeg meget disciplineret med min kost. Men jeg giver også mig selv luft, så jeg er i mental balance. Jeg bliver kort for hovedet over for mine børn, hvis jeg har for meget at lave. Og jeg prioriterer for eksempel min søvn højt.”

Hvordan mærker du, at din krop er blevet 40+?

“Jeg kan mærke, at jeg lettere tager på i vægt, og at muskelmassen skrumper. Jeg kan heller ikke sprinte på samme måde mere. Jeg kompenserer ved at være lidt mere ekstrem med min træning. Så jeg træner mere og yder en hårdere indsats.” 

Hvis du skulle skære din træning ned til én ting?

“Det må være styrketræning med vægte.”

Mit bedste sundhedstip!

“Træf bevidste valg. Vi har så mange ting, vi gerne vil. Det er en evig cirkel af dårlig samvittighed. Et fysisk råd: Bliv ved med at sprinte og hoppe. Det holder dig ung.”

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 72.

Måske er du interesseret i ...

Seneste