Kvinde træner
© iStock

Har du også kun tid til at træne i weekenden? Bare rolig, det er faktisk helt ok

Ifølge en ny undersøgelse er der ingen grund til at have dårlig samvittighed, hvis du ikke dyrker motion flere gange om ugen. Læs her, hvordan det hænger sammen

4. marts 2017 af Maria Broe Trustrup Hansen

Er din uge også løbet afsted, uden at du kom ud på en løbetur eller ned i fitnesscentret? Og slår du dig selv i hovedet med den velkendte dårlige-samvittigheds-hammer, fordi du havde lovet dig selv, at denne uge skulle være ugen, hvor du fik gang i nogle gode træningsrutiner?

Hvis svaret er 'ja', kan du godt pakke den dårlige samvittighed sammen igen. En ny undersøgelse viser nemlig, at selv en enkelt træning om ugen styrker din sundhed betydeligt.

Lavere risiko for hjertesygdomme

Mere end 63.000 mænd og kvinder fra England og Skotland deltog i undersøgelsen, som er publiceret i JAMA Internal Medicine.

Det viste sig, at de mænd og kvinder, som kun trænede en enkelt gang om ugen, havde 40 procent mindre risiko for at få en alvorlig hjertesygdom, i forhold til dem, som slet ikke trænede. 

Dem, som trænede en enkelt gang ugentligt, havde også 18 procent lavere risiko for at dø af kræft.

75 minutter med høj intensitet

Der er dog en vigtig pointe ved undersøgelsen, som skal nævnes. Gruppen, der trænede en enkelt gang om ugen, trænede nemlig typisk omkring 75 minutter i meget høj intensitet – så et ti minutters styrkeprogram eller en kort løbetur en enkelt gang om ugen er altså ikke helt nok til at opnå de gode resultater.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne er aktive mindst 30 minutter om dagen. Det positive ved den nye undersøgelse er, at den peger på, at du kan samle din ugentlige motion i en enkelt træningsgang – hvis altså bare du giver den gas, når du er igang.

Selvom regelmæssig motion er de fleste eksperters anbefaling, så husk dig selv på, at du ikke behøver at have dårlig samvittighed, hvis du ikke kan presse motion ind i din travle hverdag, men har tid i weekenden.

Måske er du interesseret i ...

Seneste