En kvinde holder med begge hænder på sit knæ
© iStock

Få dine 40+ led til at køre som smurt igen

Vi skal lige i gang, ikke? Men det skal vi så også, for når vi runder de 40+, er det helt naturligt, at det kan føles, som om kroppen nærmest skal trækkes op og rettes ud. Men du kan fint få maskinen til at køre som smurt igen. Eksperterne fortæller dig hvordan og med hvad!

13. februar 2018 af Gitte Høj

Eksperten Marianne Grønbæk er fysioterapeut og indehaver af træningsstudiet Core Balance i Aarhus, som har specialiseret sig i træning af kvinder 30+. Corebalance.dk

1.
Hvad sker der med mine led, når de bliver 40+? 

“Omkring 40-års alderen mærker mange kvinder mere til kroppen. Der kommer lidt småskavanker rundt omkring og blandt andet fra leddene. Knogleenderne i et led er beskyttet af et lag brusk, og leddet bliver stabiliseret af en ledkapsel samt ledbånd og muskler. Inde i ledkapslen er der ledvæske, som smører og nærer leddet. Med alderen kan leddene blive svagere, og det skyldes først og fremmest, at brusken bliver tyndere og mere skrøbelig, men mængden af væske i leddene bliver også mindre. Dermed kan der komme til at mangle smørelse og næring, og det kan give gener i form af smerter og ubehag,” forklarer fysioterapeut Marianne Grønbæk

2.
Kan det passe, at jeg oplever flere smerter og ømhed i mine led, jo ældre jeg er blevet? 

“Ja, det kan sagtens passe, for der er mange 40+ kvinder, som oplever, at deres led gør ondt. Det kan være et tegn på begyndende slidgigt, hvor brusken er blevet slidt eller ødelagt, typisk på grund af en skade tidligere i livet. Men forklaringen kan også bare være, at leddene er blevet mere stive. Det vil sige, at bevægeligheden i leddene er blevet mindre, for eksempel på grund af manglende bevægelse og motion. Her spiller alderen selvfølgelig også ind, men mange af de gener, der kan være forbundet med det at blive ældre, kan du selv påvirke med blandt andet kost og motion.”

3.
Hvordan ved jeg, om det er gigt eller alder, der er årsagen til mine led smerter og ømhed? 

“Det kan være svært at kende forskel på, om det er det ene eller det andet, der er årsag til dine smerter og din ømhed. Det vil altid være en læge, der skal foretage denne vurdering. En eventuel gigtdiagnose stilles på baggrund af symptomer og eventuelt røntgen. Hvis du har ledsmerter, er det altid en god idé lige at vende det med din læge.”

4.
Indvirker min overgangsalder også på mine led? 

“Ja, det gør den, for i forbindelse med overgangsalderen nedsættes kroppens naturlige produktion af østrogener. Hos nogle kvinder medfører det øgede ledsmerter i især fingrene, bækkenet og ryggen. Østrogen stimulerer bindevævet omkring leddene samt smørelsen af leddene, og når denne stimulering ophører, så kan det betyde, at leddene ikke bliver smurt. Dermed føles de stive, og bindevævet tørrer ud og bliver uelastisk. Alt sammen på grund af den nedsatte østrogenproduktion.”

5.
Hvad betyder motion for mine led?

"Motion er nøglen til velvære og færre smerter for mange 40+ kvinder. Når du bevæger dig, får leddene nemlig næring, fordi brusken bliver både klemt sammen og foldet ud. Brusken er som en svamp. Når brusken klemmes sammen, presses væsken ud af brusken, og når brusken får plads igen, suger brusken væske og dermed også næring ind igen. Det samme gælder i øvrigt for bindevævet i hele kroppen, og derfor er bevægelse og motion af afgørende betydning for vores kropslige velvære.”

6.
Betyder min kropsholdning eller arbejdsstilling noget? 

“Ja, den velkendte, let sammensunkne holdning med rundet ryg og fremskudt hoved kan belaste din krop på en uhensigtsmæssig måde. Det er den, der ses hos mange, der arbejder ved en skærm. Al belastning kan på sigt give varige gener, og det kan altid betale sig at prøve at ændre en dårlig kropsholdning. En fysioterapeut kan hjælpe dig med øvelser. Og ellers er variation nøglen. Ingen arbejdsstilling er god, hvis den er konstant.”

7.
Hvad betyder mine leds forandring for mine muskler og mit skelet? 

“Dine muskler kan langt hen ad vejen kompensere for skadede led, hvis dine muskler er stærke. De kan simpelthen holde på leddene, og her er det især de små stabiliserende muskler, der er vigtige. De store muskler skal selvfølgelig også trænes og holdes stærke, men mange overser, hvor vigtige de små muskler er for leddenes funktion. Især i forbindelse med skader.”

8.
Jeg er ofte stiv i min lænd, når jeg har siddet ned for længe. Er det normalt? 

“Ja, det er meget normalt, og det oplever rigtigt mange 40+ kvinder. Jo længere tid du har været i den samme stilling, jo mere stiv føles din krop typisk. Lænden er udsat, når vi sidder meget ned. Især, hvis du sidder med en dårlig, sammensunken holdning.”

9.
Nogle gange føles det, som om mine sener og mit bindevæv er blevet for stramt. Kan det passe? 

“Ja, det er helt korrekt. Sener og bindevæv er afhængige af tilførsel af væske, og det sker kun ved bevægelse. Jeg kan varmt anbefale at motionere, for al motion er godt for bindevævet og senerne. Men særligt yin-yoga og foam-rolling har fokus på bindevævet.”

10.
Jeg kæmper med en stiv nakke og er bange for, at det kan være slidgigt?

“Hvis du er bekymret, er det altid godt at få en snak med din læge, men en stiv nakke kan være en helt almindelig reaktion efter en lang dag, og det kan du sagtens opleve uden at have slidgigt.”


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nummer 2.

Måske er du interesseret i ...

Seneste