quinoa superfood
© iStock

Derfor er quinoa en vaskeægte superfood

De små frø er perfekte, hvis du ønsker at skrue ned for kødforbruget på madplanen.

15. november 2017 af Gitte høj

Hvis du gerne vil spare lidt på kødet på madplanen, bliver du vild med quinoa. De små frø, som ikke gør så meget væsen af sig, men som vi slår et slag for, fordi:

De har et højt indhold af proteiner og kostfibre. Selve proteinsammensætningen indeholder alle de essentielle aminosyrer, som din krop har brug for. Og nu er de danske landmænd helt fremme og lancerer inden længe dansk fuldkornsquinoa! 

Derfor skal du spise quinoa: 

  • Har et højere proteinindhold (cirka 15 gram) pr. 100 gram end ris (cirka 10 gram) og korn (cirka 12 gram).
  • Spækket med blandt andet jern, magnesium, zink og calcium.
  • Højt indhold af umættede fedtsyrer som omega-3 og omega-9. 

Sådan spiser du quinoa:

  • Først: Kog det.
  • Kom det dernæst i salater.
  • Brug det i grød, brød og pandekager.
  • Bland det i din fars eller postej.
  • Mætter også som fyld i blendede supper. 

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nummer 81. 

Måske er du interesseret i ...

Seneste