Kokosnød, kokosolie på skærebræt
© iStock

Derfor er kokosolie ej blot til solbadning!

Hvordan er det nu, det er med kokosolie... Er den også sund for dit indre og ikke kun for dit ydre? Ny sundhedsbog giver dig svaret.

25. december 2017 af Gitte Høj

Der er stor uenighed, når snakken falder på kokosolie. For hvor sund er den egentlig, og hvad kan du overhovedet bruge den til?

Det forklarer og underbygger den nye sundhedsbog Kokosolie – den unikke olie, der beskytter hjerne, hjerte og tarm af det stærke trekløver: Kok og kogebogsforfatter Sandra Pugliese, læge Anna Iben Hollensberg og cand.scient. i klinisk ernæring Charlotte Gylling Mortensen.

Kort fortalt handler en del af anken mod kokosolie om det mættede fedt, som kokos­olien næsten udelukkende består af. 

Forfatternes forklaring er, at det mættede fedt i kokosolien adskiller sig fra animalsk mættet fedt fra mælk og kød, fordi det primært består af mellemkædede fedtsyrer. Fedtsyrerne nedbrydes, optages og omsæt­tes hurtigere end de langkædede fedtsyrer og lagres sjældent som fedt, men bidrager derimod med flere sunde gevinster. For eksempel en sundere tarm og tarmflora og mulig beskyttelse mod kræft i tarmen. Og meget mere, som kokosolien og bogen fortjener, at du selv dykker ned i.

Læg dertil, at bogen indeholder et væld af lækre opskrifter. Kyllinge­lår med sprød crust af kokos, cremet quinoa med kokos og grønt og kaffe­kokos­sorbet for blot at nævne nogle stykker... 

Kokosolie – den unikke olie, der beskytter hjerne, hjerte og tarm


© Muusmann Forlag

Functional foods: Kokosolie - den unikke olie, der beskytter hjerne, hjerte og tarm af Anna Iben Hollensberg, Charlotte Gylling Mortensen og Sandra Pugliese.

Muusmann Forlag, 128 sider, 150 kroner hos Muusmann-forlag.dk

Så meget: 

1 tsk. til 2 spsk. dagligt.

Sådan:

Kokosolie kan tåle høj varme og er derfor god at stege i. Brug den også, når du normalt ville bruge olivenolie. Dog ikke i dressinger. Og som alter­nativ til smør. Inklusive i kager. 

Måske er du interesseret i ...

Seneste