Hænder holder sukkerknalder
© iStock

8 tegn på, at du spiser for meget sukker

Smager din dessert ikke så sødt, som den plejer? Måske er du sukkerafhængig...

4. september 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

Kaster du dig over slikskålen hver fredag aften? Det er jo kun én gang om ugen, så du må jo godt (og selvfølgelig må du det!). Men mange af os hapser også lidt sukkerholdige lækkerier i os her og der i løbet af ugen, og så begynder det jo hurtigt at løbe op. Hvis du vil vide, om du - måske uden at tænke over det - spiser lidt mere sukker, end hvad godt er, så tjek, om nogle af tegnene på sukkerafhængighed passer på dig. 

1. Du craver sukker

Jo mere sukker du spiser, jo mere har du lyst til sukker. Måske tænker du ikke over, at du spiser så meget sukker i din hverdag, men du vil kunne mærke det på din krop. Hvis du har svært ved at komme igennem en dag uden at spise sukker, så er det måske på tide at begrænse dit sukkerindtag – det betyder nemlig, at du er ved at blive afhængig.

Et godt tip er at holde øje med de produkter, du køber – også dem, du ikke tror, der er sukker i. Forskellige snacks, som eksempelvis nogle af de mange ‘sunde’ snacks med mysli og rodfrugter i – og endda nogle gange kød – indeholder tilføjet sukker! 

2. Du føler dig træt i løbet af dagen

Selvom sukker giver hurtigt energi, og du kan opleve at blive helt høj af sukker, så forvinder energien hurtigt igen, og du oplever i stedet en følelse af underskud på energikontoen. Det skaber desværre en ond cirkel, da en almen løsning på træthed er at drikke eksempelvis sodavand – og en halv time senere er du tilbage, hvor du startede...  

3. Du har hele tiden lidt uren eller tør hud

Når du spiser meget suker, så stiger niveauet af insulin i din krop, og mange af os er faktisk følsomme overfor insulin, hvilket resulterer i tør og uren hud. Derfor, inden du går ud og investerer i dyre renseprodukter, så prøv at skære ned på sukkeret.

4. Dit humør svinger

Hvis du er afhængig af sukker, påvirker det dit humør. Du vil nemlig opleve at være i godt humør, når du har fået dit sukkerfiks og i dårligt eller irritabelt humør, når der er langt mellem de søde måltider. 

5. Din mad holder op med at smage sødt

Når du bombarderer din smagsløg med sukker, så roder det med dine smagsløg, og du har brug for et højere indhold af sukker for at få samme effekt, som et lavere niveau tidligere gav dig. Det er faktisk fuldstændig ligesom stoffer! 

6. Du tager på i vægt

– og ikke kun fordi, du spiser flere kalorier. Efter din hjerne har taget det sukker, den skal bruge, bliver resten af sukkeret omdannet til fedt. Så hvis du spiser mere sukker, end du har brug for – og din krop har faktisk brug for lidt sukker fra eksempelvis frugt og grøntsager – så vil overskuddet blive lavet direkte om til fedt.

Det er også derfor, at fedtfattige produkter er problematiske, fordi det lavere fedtindhold kan være ensbetydende med et højere indhold af sukker – så det fedt, der ikke er direkte i maden, bliver alligevel lavet til fedt, når det kommer ind i din krop.

Men som sagt er der ingen grund til frygt, når det kommer til madvarer, der naturligt indeholder sukker. Det er en mindre skadelig form for sukker, og sundhedsfordelene ved at spise frugt og grønt er større end den smule sukker, de indeholder. 

7. Dit blodtryk stiger

Sukker er faktisk værre for dit blodtryk end salt...

En undersøgelse har vist, at det er sværere for dit stofskifte at håndtere sukker, og det stiller større krav til dit hjerte – derfor stiger dit blodtryk.

8. Du kan ikke mærke, når du er mæt

Det er et hormon kaldet leptin, der sørger for, at vi føler mæthed. Flere studier viser dog, at et stort sukkerindtag potentielt kan gøre kroppen resistent overfor dette hormon. 

For meget sukker kan i sidste ende betyde, at du slet ikke kan mærke, når du er mæt – og derfor fortsætter med at spise, selv efter at din krop har fået nok næring.

Måske er du interesseret i ...

Seneste