Kvinde med kaffe
© iStock

8 gode råd, der gør det lettere at komme i gang efter ferien

Vi sikrer, at dine mandags-post-ferie-blues bliver trampet godt og grundigt ned

14. august 2017 af Katrine Ellen Allentoft Haslund

Det er første mandag efter ferien, og du er slet ikke klar til at skulle tilbage. Det meste af morgenen bliver faktisk brugt på at ligge i sengen og drømme dig tilbage til lykkeligere tider, hvor strand, vand og sydlandske restauranter var en fast del af programmet. 

Det bliver aldrig sjovt at skulle tilbage på arbejde efter ferien, men hverdagen er faktisk slet ikke så slem, når vi lige kommer ordenligt igang med den. For det er jo de helt almindelige dage, med køer på motorvejen og børn der græder i supermarkedet (andres selfølgelig – dine børn opfører sig jo eksemplarisk, når I er uden for hjemmet), der gør, at ferierne bliver så ekstraordinært fantastiske.  

1. Nyd hverdagen

Noget af det, vi nyder ved sommerferien, er at flygte fra hverdagens faste rutiner. Men når vi er tilbage fra sommerferien, så er det faktisk hverdagens rutiner, der er noget af det bedste at komme hjem til. Sommerferien er præget af hygge og lempede regler – såsom, hvor meget is du synes er en passende mængde for dine børn at indtage... hvilket jo selvklart resulterer i, at dine ellers så søde unger forvandles ustyrlige sukkerhøje bæster. Derfor kan sommerferien også være en stresset periode, og det kan egentlig være rart at komme tilbage til hverdagen, hvor is konsumeres i mere moderate mængder. 

2. Planlæg din næste ferie

Vi skal huske at nyde hverdagen, men det betyder dog ikke, at du ikke allerede nu kan begynde at planlægge din næste ferie. Det kunne eksempelvis være en forlænget weekend med din mand eller dine veninder, for det behøver ikke at være noget stort, for at det gør en forskel. Dagligdagens trivielle gøremål er lettere at komme igennem, når der venter en sjov oplevelse forude.

3. Sukkerafvænning

Hvad er sommerferie, hvis ikke man må kaste sig glubsk over det valgte ferielands sukkerholdige herligheder? Du fortærede faktisk snildt to til tre is om dagen i løbet af sommerferien, og derudover var der jo også dessert om aftenen på hotellet... 

Når vi kommer hjem fra ferie, kan det dog være lidt svært at komme ud af sukker-cirklen. Selvom der ikke er noget, der lover en trist hverdag som et løfte til dig selv om ikke at spise sukker, så er det faktisk bedst at gå lige på og hårdt med en detox. Få sukkeret ud af din krop, for det er meget nemmere at starte på arbejde igen, når din krop ikke konstant skriger efter mere kage. 

4. Stræk feriestemningen lidt ud

Selvom det er en god idé at starte post-sommerferie-perioden ud med at skære ned på sukkeret, betyder det ikke, at du prompte behøver at gå tilbage til rugbrødsmadder med leverpostej. Lad dig inspirere af din ferie og kast dig ud i eksotiske retter derhjemme – eller forlæng sommerferiestemningen lidt og forkæl dig selv og din familie ved at gå ud og spise. 

5. Dyrk motion

Både du og din hjerne har holdt sommerferie, og der kommer til at gå noget tid, før I er helt klar til at arbejde på højtryk igen. Ligesom en detox kan være en god idé lige efter en ferie, så er det også vigtigt at komme igang med motion så hurtigt som muligt.

Selvfølgelig vil din krop (som har levet af is, kage og lidt vandmelon den sidste måned) være rigtig glad for en løbetur, men din hjerne nyder også godt af, at du dyrker motion. Når vi træner vores krop, træner vi også vores hjerne. Det både stimulerer dens hukommelsescenter, så den er klar til at vende tilbage til arbejde, men det gør dig faktisk også i bedre humør!  

6. Genetabler din søvnrytme

Vi er gået sent i seng. Vi har sovet længe (eller prøvet på det – afhængig af alderen på hjemmeboende børn). Og vores krop har rigtig vænnet sig til at være træt, når den havde lyst til at være træt. Men nu er det på tide at få genetableret en ordentlig søvnrytme. Gå i seng tidligt – ikke først når du er træt. Du behøver ikke at falde i søvn, men det gør det nemmere at komme op kl. 6, hvis du ikke først er gået i seng kl. 2. 

7. Tag det med ro

Selvom vi ville ønske at resten af verdenen også holdt ferie, når vi selv gjorde, så er det desværre ikke tilfældet. Mens du har været væk, har der hobet sig ting op, som skal ordnes. Og ordnes skal de, men det behøver ikke at være på din første dag tilbage. Tænk på den første dag som akklimatisering. Tag det stille og roligt (hvis du kan) og få i stedet ordnet de små ting, så som at tjekke mails og opdatere dig selv på, hvad der er sket, mens du har været væk. Hvis det kan lade sig gøre, så undgå at ligge større ting, som eksempelvis møder på din første dag.

8. Mød tidligt

Selvom du ikke skal kaste dig ud i det helt store den første dag, så kan det være en god idé at komme tidligt. Her handler det igen om, at du har brug for at akklimatisere og lige vænne dig til, at det ikke længere er ferie. Så har du måske også tid til at sidde og nyde roen på arbejdspladsen, inden alle dine kollegaer dukker op, og lokalet begynder at summe af ferie-snak.  

Kilde: Forbes.comBustle.com

Måske er du interesseret i ...

Seneste