fødder på vægt
© iStock

6 vaner, der fremmer dit vægttab – og ikke handler om kalorier!

Hver morgen er en frisk start. Også for dig, der gerne vil tabe dig. Glem i går, og prøv at flette det her ind i din dag.

13. november 2017 af Gitte Høj

1. Sov fra snacken

En god nattesøvn er en afgørende brik i din vægttabsstrategi. En god nattesøvn sænker appetitten og trangen til sødt og salt. 

2. Hello sunshine!

Er det en af de morgener, hvor solen er fremme? Så smut ud, og sug lyset til dig! Morgensolen indeholder høje niveauer af blåt lys, som har den stærkeste indvirkning på din døgnrytme – og gør det dermed nemmere for dig at få en god nattesøvn

3. Undgå stress på menuen

Tag et par minutter før dine måltider, hvor du sidder stille og fokuserer på dit åndedræt. Det er nemlig med til at afstresse dig. For stress er en af årsagerne til både overspisning og din produktion af stresshormonet kortisol, som gør det sværere for dig at tabe dig. Spis herefter dit måltid i fred og ro og med opmærksomhed. 

4. Farvel til de fire hjul

Hvis du kan, så drop bilen på vej til og fra arbejdet eller købmanden, og vælg en aktiv transport i stedet. Og husk, at enhver kombination gør en forskel. Bare det, at du går til bussen eller toget, vil sænke dit BMI. 

5. Morgen-proteiner

Proteiner bør ikke kun være på madplanen om aftenen. De er også geniale om morgenen. De tager længere tid at fordøje og giver dig dermed en længerevarende mæthed. Hvilket betyder, at du lettere kan tøjle din lyst til at småspise i løbet af dagen. 

6. Aktiv i den friske luft

Kan du på nogen måde slæbe dig selv ud på en løbetur (eller en rask gåtur), inden arbejdsdagen begynder, booster det din lyst til at spise sundt resten af dagen. 

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nummer 81. 

Måske er du interesseret i ...

Seneste