Vand med frugter i
© iStock

6 lækre og sunde råd til, hvordan du kan pifte dit vand op

Det kan være svært at modstå en læskende sodavand i sommervarmen, men vi skal jo også have en hulens masse vand

13. juni 2017 af Victoria Carlsson

Sommeren og solens varme er landet, hvilket betyder, at din krop har brug for en hulens masse vand. Det er selvfølgelig altid vigtigt med meget vand, og en undersøgelse viser faktisk, at vi danskere ikke er gode nok til at få tilpas med vand i løbet af dagen

Det kan være svært at modstå en læskende og kold sodavand i sommervarmen, så derfor giver vi dig en række tips til at opgradere din vand, så den får lidt smag, men forbliver sund. 

1. Lavendel og blåbær

Put lavendel og blåbær i din vand. Lavendelblomst er en gammel lægeplante og anvendes i urtete til at behandle uro og let søvnbesvær. Blomsten har nogle æteriske olier, der går ind og beroliger dig. Ønsker du lidt mere smag, er blåbærerne gode – de er ligeledes sprængfyldt med gode antioxidanter og nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme. 

2. Melon

Pift din vand op med din yndlingsmelon, eller bland flere meloner, når du trænger til noget sødt eller læskende. En bonus er, at de er kaloriefattige, indeholder c-vitaminer og hurtigt kan hydrere kroppen, da de indeholder 90 procent vand

3. Citron

Citron tilføjer en ekstra, frisk smag til din vand. Udover smagen findes der også en masse sunde gevinster ved at putte citron i din vand. Citroner er rige på c-vitamin, som hjælper dig til et sundt immunforsvar, men det hjælper også kroppen med udskillelse af affaldsstoffer. Vi har faktisk her samlet hele 8 gode råd til, hvorfor du bør drikke vand med citron. Du kan pifte den op i smag med appelsin- eller limeskiver. 

4. Æble og kanel

Det lyder måske en smule mærkeligt at bruge kanel til meget andet end risengrød og bagning, men du kan faktisk bruge en kanelstang med æbler i din vand. Kanel stabiliserer nemlig blodsukkeret, og æbler indeholder en lang række vitaminer. 

5. Chiafrø 

Chiafrø er en superfood, som giver dig en masse omega-3, fiber og kalk. Chiafrøene suger vandet til sig og bliver større, så kom ikke meget mere end en teske i. For at give det lidt smag kan du tilføje saften fra lime. 

6. Jordbær, agurk og mynte

Jordbær giver din vand en smag af sødme, og samtidig indeholder bærret antioxidanter og en masse c-vitamin. Agurk indeholder silica, der findes i mange skønhedsprodukter til smukkere hud og hår – og hvem vil ikke gerne have det? 

Du kan naturligvis også mikse på kryds og tværs, som du har lyst til – og du kan komme mange andre frugter og bær i for at give din vand en lækker opgradering!

Kilde: Womenshealthmag.com 

Måske er du interesseret i ...

Seneste