Kvinde med ondt i ryggen
© iStock

3 nemme øvelser, der gør din ryg mere smidig

Kæmper du dagligt med stivhed i ryggen? Her er tre effektive øvelser, der kan løse dit problem

16. marts 2017 af Gitte Høj
Illustration af kvinde der strækker ud
© Lone Simonsen

Øvelse 1: Afhjælper stivhed i ryggen

Sådan:

  • Læg dig på gulvet, og slap af et par minutter. Eventuelt hvilende på underarmene.
  • Placér dernæst hænderne under hver skulder, og stræk armene, mens du lader ryggen svaje ned mod gulvet.
  • Pust ud i topstillingen.
  • Sænk dig ned til gulvet igen, og gentag bevægelsen 10 gange efter hinanden.

Så tit:

Forebyggende: 2-3 gange dagligt.

I perioder med stivhed i ryggen: 5-6 gange dagligt. 

Illustration af kvinde der sidder med lændepude
© Lone Simonsen

Øvelse 2: Neutraliserer din ryg

Sådan:

  • Ryggen er bygget til dynamiske bevægelser, og derfor bliver leddet og de omkringliggende strukturer påvirket meget ensidigt, når du sidder for fastlåst i den samme stilling.
  • Undgå smerter og stivhed sidst på dagen ved at holde din ryg i en neutral stilling med en støtte i lænden.
  • Rul et håndklæde eller et tæppe sammen til en pølseform, og placér den nederst i lænden. Du kan også bruge en pude eller en mellemblød pølle som en McKenzie Lumbar Roll eller Super Roll
  • Sid med den i cirka 30 minutter.

Så tit:

Forebyggende: 2-3 gange dagligt. 

I perioder med stivhed i ryggen: 5-6 gange dagligt. 

Illustration af kvinde der går tur
© Lone Simonsen

Øvelse 3: Dæmper smerter i ryggen

Sådan:

  • Hop i et par gode, stødabsorberende sko, og snup en rask gåtur. 
  • En gåtur giver ryggen mekaniske stimuli, der dæmper smerter i ryggen.
  • Beslut dig for et fast tidspunkt på dagen. Regelmæssighed giver den bedste effekt.

Så tit: 

Helst hver dag i en halv time eller mere. 

Eller: Bid de 30 minutter over i 3 gange 10 minutter, hvis det fungerer bedre for dig. 

Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 73.

Måske er du interesseret i ...

Seneste