“Jeg har bagt monstermange knækbrød!”

Mariann har nu overstået første uge med sundhedsbussen, og resultatet er ikke at tage fejl af: Hun har tabt 2,8 kilo på bare en uge - læs hendes dagbog for uge 1 her.

21. januar 2015 af Mariann Amdisen

Nu skal det være!

Ikke flere suk og selvbebrejdelser, Magasinet Liv smider den dårlige samvittighed med dig. Vi har nemlig taget to Magasinet Liv-læsere i ed: I 6 uger skal Signe og Mariann følge hver deres sund og slank-forløb tilrettelagt af hver deres sundhedsekspert – og hver uge kan du selvfølgelig følge dem lige her! Læs deres dagbog, tjek deres tal og planer, nu kører sundhedsbussen. Skal du med?

 

SÅDAN HAR MIN UGE VÆRET:

“Jeg skal ikke tonse på med træning”

“Som opfølgning på de informationer, jeg har givet Birgitte – en kortlægning af mine madvaner og mine erfaringer med kost, træning og min krop – samt helhedsindtrykket selvfølgelig, foreslog Birgitte, at jeg muligvis spiser noget, jeg ikke tåler så godt. Så planen er i første omgang, eftersom jeg i forvejen spiser ret sundt, at undgå gluten og mælkeprodukter for simpelthen at se reaktionen på det som en start. Jeg har før levet gluten- og mælkefrit og haft det godt med det, så den var jeg helt med på.

Alle måltider er en sammensætning af grøntsager, protein og fedtstof – og lidt kulhydrat. Jeg går ikke fuldstændig uden om kulhydrater, men får dem primært i form af grøntsager og frugt. Også tørret. Jeg spiser lidt glutenfrit brød, men savner ikke brød på den måde. Min morgenmad kan for eksempel være en greenie af det, der nu er i køleskabet, plus hørfrøolie og så lidt frugt, æg, nødder eller avovcado.

 

LÆS MERE Læs Marianns kostplan for uge 1.

 

Desuden skulle jeg sørge for at få mellemmåltider for ikke at udhule mit blodsukker. Og ikke undgå kulhydrater. Kroppen skal have noget, og trangen bliver for stærk, hvis man udhuler den. Specielt de dage, jeg træner, hvor musklerne har brug for det – og hvor blodsukkeret som følge af træningen ikke stiger så voldsomt ved kulhydratindtag. Jeg har dog ikke spist hvidt sukker.

Jeg fik også foreslået ikke at tonse på med træning denne uge, men at tage den med ro. For at give ro til forandringerne med kosten. Det ville sige, at jeg skulle gå tre ture a 45 minutter i almindeligt tempo.

Og så skal jeg sove mere for at afstresse kroppen. Det vil sige gå i seng klokken 22.30. Plejer er for sent – det er typisk klokken 23.30 eller midnat. Og efter forestillinger endnu senere.

Det er perfekt med Birgitte, fordi hun samler det hele og lægger en individuel plan ud fra forslag og ikke påbud. Der er altså plads til, at jeg kommer med mig og mit, at der bliver lyttet til, hvad jeg ønsker, og hvordan jeg bedst arbejder med forandring. For eksempel at kunne spise frit ud fra nogle prinipper og ikke skulle følge en bestemt plan eller kur.”

 

LÆS MERE Læs Marianns træningsplan for uge 1. 

 

UGENS OVERRASKELSE:

“Jeg har følt mig mæt”

“Overraskelsen har været, at jeg har været virkelig frisk og energisk, følt mig mæt og tabt mig 2,8 kilo. Det er ikke noget offer at leve uden gluten og mælk. Jeg trives supergodt. Jeg har selvfølgelig sørget for at spise fornuftigt, nok og regelmæssigt. Jeg fik lov at spise sukker, hvis jeg følte for det. Mærkeligt nok har det ikke været presserende. Lavede en sukkerfri raw-kage, som røg i fryseren, og som jeg har tyet til, hvis jeg følte behov for noget sødt. Det gjorde jeg tre gange … måske. Men det gjorde ikke noget, det var ikke forbudt. Det handler om balance.”

 

UGENS UDFORDRING:

“Det er blevet for sent nogle aftener”

“Det sværeste har været at få sovet nok, da jeg ofte arbejder om aftenen og sjældent kan gå lige i seng efter en forestilling. Det er blevet for sent nogle aftener. Og nu kan jeg mærke forskellen.

Jeg vil egentlig også helst brænde igennem og tage fat med træningen, så det er en udfordring for mig at tage den med ro og tænke i slow motion. At det ikke betyder bedre resultater, jo mere jeg knokler.”

  

 

Hvad har du lært om dig selv i den her uge?

“Jeg er topmotiveret, fordi jeg kan mærke, det fungerer for mig ikke at være så restriktiv eller at gå efter en bestemt formel. Og så har jeg bagt monstermange (afhængighedsskabende) glutenfri knækbrød efter en superopskrift fra Birgitte.”

 

UGEN I TAL:

“Jeg gik kun to og ikke tre ture i ugen, fordi det var stormvejr. Men jeg har tabt mig 2,8 kilo!”

 

MARIANNS STARTVÆGT: 82,3 kilo

MARIANNS VÆGT EFTER 1 UGE: 79,5 kilo

Hende, der har tilrettelagt Marianns sund & slank-forløb med Magasinet Liv, er:

Birgitte Nymann.

Hun er uddannet i idræt og holistisk sundhed, forfatter til et væld af sundhedsbøger, senest til Slankekuren, og ejer af Effektiv Fitness i Farum og København.

Effektivfitness.dk

Birgittenymann.dk

Måske er du interesseret i ...

Seneste