© iStock

3 vinterdrømmerejser for hele familien

Vinteren kan være lidt af et slid at komme igennem. En drømmerejse kan give den det overskud, den mangler – og behøver ikke koste en formue eller vare tre måneder. Hør selv, når tre kvinder giver dig deres vinter­drømmerejser. Vi står allerede med det ene ben ude ad døren.

10. januar 2016 af Johanne Luise Boesdal

Drømmerejsen til Costa Rica: “Vi kørte ud af regnskoven med kolibrier flyvende omkring os”

Gitte Reinholdts drømmerejse til Costa Rica var rig på alt det, der ikke koster penge: vulkanvandringer, Stillehavsudsigter, latinomusik i baggrunden og alenetid med manden.

Gitte Reinholdt
Privat: Gift, mor til Camilla, Signe og Ida.
Job: Butiksassistent.

Gittes mand, Asger, ville gerne til Costa Rica. Han havde læst om landet i Mellem-amerika, der er kendt for sit eksotiske dyreliv og sine mange vulkaner. Hun gik ind på You-tube, skrev Costa Rica, og mere skulle der ikke til. Der så solrigt ud, og det var alt, hvad hun havde brug for at vide om deres næste rejse – på en kold dag i Danmark sidste efterår.

Fra de mødte hinanden for over 25 år siden, har rejser stået højt på parrets fælles ønske-liste. De har været i Australien, New Zealand og Østen – både med og uden deres tre piger.

“Vi har set og oplevet lidt af hvert. Vi behøver ikke den vilde luksus, men vi vil gerne have en ren seng at sove i. Jeg elsker sol og varme, og det er et must for mig, at det er til stede.”

Turen til Costa Rica skulle være en af dem uden pigerne. De bestilte flybilletter, bil og tre overnatninger hjemmefra. Asger ville se vulkanen Arenal og de eksotiske dyr, Gitte ville se Stillehavet fra en liggestol. Og det var det. Resten ville de finde ud af, når de kom frem.

“Vi ankom om aftenen til Fleur de Lys – det skønneste lille, lyserøde hotel i hovedstaden, San José. Alle værelser havde blomsternavne i stedet for numre. Vi skulle bo i Gardenia med en jacuzzi midt på gulvet! Midt i idyllen blev vi vækket tidligt næste morgen af et værre spektakel. Jeg så igennem en revne i væggen, at der kørte et tog lige uden for døren. Det skulle passere en femsporet vej, hvor der hverken var bom eller advarselsblink, kun fløjten fra toget og … uha. Nå, vi stod op og tændte for radioen, mens vi gjorde os klar til den første dag på ferie. Ud af radioen strømmede den skønneste latinomusik, en rytme, der fulgte os på turen.”

Jurassic Park – for real?
De forlod hovedstaden i deres lejede Suzuki og kørte til turens første planlagte udflugt: vulkan-en Arenal. Her havde de booket et værelse i et par dage på Hotel Kokoro Arenal, som er små hytter i nationalparken omkring vulkanen.

“Hele området omkring vulkanen minder om Jurassic Park. Selv om jeg normalt ikke interesserer mig for fugle, blev jeg helt betaget af det fantastiske fugleliv – det var som at være tilbage i dinosaurernes tid. Frodigt og smukt. Det regnede en del i de dage, men i klart vejr ville vi have kunnet se vulkanen fra vores hytte.”

Tidsforskellen på syv timer gjorde, at de vågnede mellem klokken fire og fem hver morgen.

“Vi fik rigtig meget ud af dagene. Vi tog på vandreture i regnskoven, hvor vi lyttede til vilde brøleaber og mødte næsebjørne, der var tamme som huskatten derhjemme. Vi gik på stier langt inde i skoven, som vi tænkte, ingen andre nogensinde havde betrådt … indtil vi mødte andre turister.”

Efter vulkanen kørte de mod Stillehavet til byen Tamarindo.

“Vi kørte ud af regnskoven med kolibrier flyvende omkring os. Skyerne lå i et tykt lag over bjergene, men som vi nærmede os havet, blev laget af skyer tyndere – for helt at forsvinde. Vi kørte simpelthen ind under solen og en helt blå himmel. Det kunne ikke blive smukkere.”

I Tamarindo tjekkede de ind på Copacabana, som de havde fundet på nettet hjemmefra. En bed & breakfast ved vandet med restaurant og (igen) latinomusik i højtaleren.

“Surferne stod med deres boards og ventede på de rigtige bølger, albatrosser dykkede i vandet efter føde … lige der stod tiden stille for mig.”

Gitte og Asger lagde sig i et par solvogne med en øl i hånden. En sanger fra restauranten kom forbi med sin guitar og sang en sang kun for dem. Følte de.

“Efter sangen sagde han: ‘Pura vida’, som de ofte siger til hinanden i Costa Rica, og som betyder: Nyd livet, mens I har det. Det skal jeg da sandelig love for, at vi gjorde på den rejse.”

Det kostede Gittes drømme-rejse til Costa Rica

27.000 kr. for to personer for fly tur/retur, billeje og to ugers overnatninger og mad. Overnatning og mad stod i ca. 1.000 kr. pr. dag.

Hotellet Fleur de Lys kan bookes via Hotelfleurdelys.com. Fra ca. 550 kr. pr. nat for et dobbeltværelse.

Bed & breakfast Copacabana kan bookes via Tripadvisor.dk. Fra ca. 400 kr. pr. nat for et dobbeltværelse.

Bonusinfo
Gitte og Asger fandt inspiration til Costa Rica på Tripadvisor.dk, Geckosadventures.com og Geckotrail.com, som arrangerer udflugter på Costa Rica.

Drømmerejsen til Jordan: “At bade i Det Døde Hav havde en nærmest terapeutisk virkning”

Det er ikke længden af rejsen, der gør den til en drøm. På kun en uge fik Henriette Egede Andersen et helt 1001 nat-eventyr i Jordan. Komplet med slør, ørkenbadning og oldtidsby.

Henriette Egede Andersen
Privat: Single, mor til Sebastian og Cassandra.
Job: Medarbejder i Banedanmark.

Da familien Egede Andersen i vinterferien 2013 havde mulighed for at tage på ferie sammen, faldt valget lidt utraditionelt på Jordan, som ligger op ad Israel og Syrien.

“Vi havde kun en uges ferie og kunne derfor ikke rejse oversøisk, men vi havde lyst til en lidt mere eksotisk oplevelse end de sædvanlige solsikre destinationer i Europa.”

Jordan er et fredeligt land. Henriette, mand og teenagedatter skulle bo i den sydlige del af landet i feriebyen Aqaba. De havde bestilt en pakkerejse fra Apollo Rejser til det femstjernede Hotel Intercontinental med morgenmad i prisen. Alle andre måltider ville de spise ude.

“Vi fandt en af de første aftener et spisested, som lå over for byens største moské. Her kunne vi følge med i den summen og aktivitet, der var omkring storbønnen. Efter bønnen kom en familie og satte sig ved et bord tæt ved os. Alle kvinderne var iført burka. Da familien var kommet på plads, blev de skærmet af med forhæng til alle sider. Det var specielt for en dansk familie som os at opleve … Generelt var der dog stor forskel på, hvor meget kvinderne var dækket til. Vi følte os på ingen måder utrygge. Men vi udviste respekt for deres kultur ved at klæde os ordentligt på. Vi kunne fint ligge i badetøj på stranden, men når vi gik fra stranden og op til hotellet, dækkede vi os til.”

Turen til Det Døde Hav var en køretur op langs den israelske grænse, hvor de fik et indtagende udsyn over landet inden ankomsten til det specielle hav, som i realiteten kun er en sø.

“At bade i Det Døde Hav og opleve, hvor helbredende en virkning vandet har, det var fascinerende. Vi købte en behandling til cirka 50 kroner per person, hvor vi blev smurt ind i mudder i vandkanten på den her helt nøgne strand. Da vi bagefter skulle skylle os rene i havet, som har et saltindhold på 31,5 procent, havde det en nærmest terapeutisk indvirkning på os. Min datter er astmatiker, og hun oplevede at trække vejret mere frit i det luftlag, der ligger lige over havet, ligesom vi heller ikke blev skoldet i solen, da UV-strålingen er mindre.”

Appelsinfarvet oldtidsby
Heldagsturen til Petra, som er et af verdens syv (moderne) vidundere, var varmen og vablerne under fødderne værd. At gå rundt i ruinerne fra noget stort gav en god, men også afmattende følelse i kroppen, som Henriette og hendes familie ville fordøje over en caffe latte på en bar. Henriette havde bare lige glemt den detalje, at mennesker ikke drikker køers mælk i Jordan.

“Den første slurk var lidt en underlig fornemmelse ... Kaffen var blandet med varm gedemælk. Og den ged kunne vi altså godt smage. Det smagte ikke decideret dårligt, men krævede lidt tilvænning.”

Gedemælk i kaffen til trods blev turen til Jordan en drømmerejse.

“Jordan er ideel, hvis du kun har en enkelt uge til dit vintereventyr. Vi tog hjemmefra om morgenen og var på hotellet samme dag ved eftermiddagstid. Flyvetiden er fem timer, og du flyver blandt andet over Sinai-ørkenen, som er et fantastisk syn fra luften. Transporten gik gnidningsfrit, og vi var derfor allerede i gang med at holde ferie fra første dag.”

Det kostede Henriettes drømmerejse til Jordan

25.500 for tre personer inkl. fly tur/retur og en uge på hotel inklusive morgenmad.

Rejsen var fra Apollo Rejser.

200-300 kr. kostede et måltid mad for tre personer på en lokal restaurant – uden vin, da jordanere ikke serverer vin på alle restauranter. Alkohol kan dog købes på udvalgte turiststeder og i vinbutikker.

Bonusinfo
Temperaturen er omkring 22 grader i februar i Jordan.

Drømmerejsen til Malaysia: “Vi fik både den der bounty-fornemmelse plus kultur-oplevelser”

Dorthe Petersen og hendes mand ville gerne have både og. Så de tog af sted med barn og venner til både storby og ø-er, hvor de spiste på både resort og toppen af et parkeringshus.

Dorthe Petersen
Privat: Gift, mor til Elias August.
Job: Direktør i Meyers Madhus.

Dorthe fejrede sidste jul og nytår i Malaysia med mand, barn og et nært vennepar med børn. De var af sted i to en halv uge og havde valgt destinationen ud fra, at de ville kombinere palmer og pool med by og kultur.

“Vi nåede på de uger at besøge hovedstaden Kuala Lumpur, en af de 99 små øer i Langkawi, byen Kuching på Borneo og et område af regnskoven.”

Ferien startede ud på et resort i Langkawi, hvor drengene på 12, 14 og 18 år og de voksne fik tid til at lande og finde hinanden. Dorthe og hendes familie havde tidligere rejst med venne-parret Peter og Lone, så de vidste, at de går godt i spænd, også uden for hverdagen.

“Det er altid et sats at rejse med venner, men vi har kendt hinanden i mange år og har de samme grundlæggende værdier. Vi havde egentlig aftalt på forhånd, at hver familie sagtens kunne have tid hver for sig, men vi endte stort set med at være sammen 24 timer i døgnet, da det bare fungerede så godt.”

De havde booket hoteller til alle dage og fly hjemmefra, men gjort plads til ændringer undervejs. Rejsetiden var på 16 timer med mellemlandinger i Kuala Lumpur og Qatar. Hvor den malaysiske hovedstad var en by, de med glæde vendte tilbage til i slutningen af ferien, var oliestaten mere ‘been there, done that’.

“Det var i mine øjne et plastikland med mange penge og en meget speciel befolkning.”

På pæle hos naturfolk
Efter nogle afslappende dage med vand og strand i Langkawi – en øgruppe 30 kilometer fra fastlandet – fløj de videre til Borneo. De betalte kun 200-500 kroner per billet for at flyve indenrigs. Efter nytårsaften i Kuching, hovedbyen på Borneo, tog de ud i regnskoven for at opleve, hvordan Iban-folket lever og bor. En sund oplevelse for de tre drenge.

“Hotelkæden Hilton har bygget et såkaldt longhouse ude i regnskoven, hvor vi boede. Det var en øjenåbner for vores tre københavnerdrenge at se, hvordan Iban-folket boede i deres særlige langhuse bygget på pæle i vandet. Mændene havde næsten ingen tænder, var småberusede af risvin … og fattige. Det var rigtig godt for drengene at opleve kulturforskellene, og det har givet anledning til mange snakke.”

Noget af det drømmebedste, det var maden.

“Vi voksne ville gerne have god mad, det var vi enige om, og maden var fremragende alle steder. Vi spiste et sted i Kuching, der hedder Top Spot. Det lå på toppen af et parkeringshus, og ærligt talt, det lignede noget, der var løgn, men det var fantastisk. Det viste sig at være et marked med små madboder, hvor du sidder og spiser med lokalbefolkningen. Blandt andet østerspandekager. Køkkenet minder på mange måder om det thailandske. Det er svært at gå galt i byen, og alt var ret billigt.”

Faktisk nød de maden og ferien så meget, at venneparrene har planlagt endnu en vinterrejse til Malaysia.

“Klimaet er skønt, det er et nemt land at rejse i, maden smager himmelsk, og malayerne er søde. Vi fik både den der bounty-fornemmelse, hvor alt bare åndede idyl, plus en række kul-turelle oplevelser. Vi er slet ikke færdige med stedet. Jeg glæder mig til at komme tilbage.”

Det kostede Dorthes drømmerejse til Malaysia

50.000 kr. for tre personer for fly tur/retur og to en halv uges overnatninger og mad. Overnatning og mad stod i ca. 1.000 kr. pr. dag.

Resortet Rebak Island
kan bookes via
Vivantabytaj.com.
Fra ca. 1.000 kr. pr. nat for et dobbeltværelse.

Longhouset kan bookes via Hilton.com. Fra ca. 400 kr. pr. nat for et dobbeltværelse.

Bonusinfo
Om vinteren vil du helst rejse på vestkysten, da der er regntid østpå.

Måske er du interesseret i ...