Kvinde tænker
© iStock

Sådan slipper du vreden og lærer at tilgive

Når du dropper bitterheden, gør det underværker for dit helbred og dit forhold til andre. Her er 8 trin til tilgivelse.

10. oktober 2016 af Trine Pio

1. Ønsk det bedste

Når du føler vrede mod en person, der har såret dig, så sig til dig selv: ‘Vi er alle gode væsener, som nu og da kommer på afveje’. Ønsk for vedkommende, at han eller hun må finde glæden i sig selv og ved livet igen - ud fra tanken om, at glade, harmoniske mennesker behandler andre med respekt. 

2. Vær taknemmelig

Søg glæden i dig selv, ikke i ydre omstændigheder, og øv dig i at bringe glæden indefra og ud. Hvis du lader din indre glæde og din selvforståelse afhænge af begivenheder, som er uforudsigelige, og mennesker, der er utilregnelige, vil din glæde for altid være en kaotisk rutsjebanetur. Når du er optaget af alle de måder, verden har gjort dig ondt på, så prøv i stedet at fokusere på det, du har at være taknemmelig over. Lav en liste med fem ting ved dit liv, som du sætter pris på.

3. Hvad kan jeg lære?

Det kan virke opløftende at se de dårlige ting, du har oplevet i livet, som en test af din personlighed. Hvis du føler dig hårdt ramt netop nu, så spørg dig selv, hvad det er, du bliver testet i? Tålmodighed? Medfølelse? Evnen til at tilgive? Hvad kunne du blive bedre til? Forsøg så at udvikle de egenskaber.

4. Fasthold perspektivet

Hvis du står midt i en udfordrende periode, så mind dig selv om, at denne specifikke oplevelse kun er en del af dit liv, ikke hele dit liv. Forsøg bevidst at fastholde ‘en skive af livet’-perspektivet, og lad ikke oplevelsen overskygge alt. Husk dig selv på, at du stadig har det bedste til gode.

5. Drop offerrollen

Udvikl en ‘elev, ikke offer’-mentalitet. Bryd ud af sammenhænge, som er følelsesmæssigt usunde, og arbejd bevidst med at styre uden om den slags i fremtiden.

6. Slip vreden

Gør dig klart, at når du lader dig opfylde af had til en anden, så gør du ikke blot dig selv en bjørnetjeneste, du giver også denne person kontrol over dine følelser - og det fortjener personen jo ikke, vel?

 

7. Hold fokus

Erkend, at når du gengælder had med had, vrede med vrede og bitterhed med bitterhed, så er du ironisk nok selv ved at blive en del af problemet. Beslut dig til, at det ikke skal være sådan, og arbejd i stedet bevidst på at forblive en kærlig og glad person.

8. Få positiv “hævn”

Går du i hævntanker? Den bedste hævn er et lykkeligt liv. Hvis du træner dig selv i at blive et mere kærligt og omsorgsfuldt menneske i tanker og i handlinger, vil din energi tiltrække flere positive mennesker og føre til flere positive resultater. Einstein har sagt: ‘Du kan ikke løse et problem ved at forblive i den samme energi, som skabte problemet’.

Kilde: oprah.com

Bragt første gang i Magasinet Liv nr. 9

Måske er du interesseret i ...

Seneste