Mor med søn og datter
© iStock

Sådan bør du rose dine børn, hvis du vil øge deres lyst til at lære

Det er nemlig ikke helt lige meget, hvad du fokuserer på, når du giver dine små poder et klap på skulderen

18. januar 2017 af Maria Broe Trustrup Hansen

Har du tænkt over, hvordan du roser din datter og din søn?

Sagen er den, at det faktisk er en dårlig strategi, hvis du roser dine børn for deres medfødte evner – eksempelvis deres intelligens. Du er formentlig ikke den eneste, der roser dine børn ved at sige ting som “Hvor er du bare dygtig!” eller “Hold da op, hvor er du klog!”, for vi har længe fået at vide, at det er den “rigtige” måde at give ros.

Men ifølge den amerikanske professor i psykologi Carol Dweck vil denne form for ros mindske dine børns lyst til og glæde ved at lære. Dine børn bliver kort og godt dovne, hvis du kun roser dem for, hvor kloge og dygtige de er – simpelthen fordi de ikke bliver tilskyndet til at gøre andet end det, de allerede kan.

Fokus på kreativitet

Pointen er, at du i stedet skal fokusere på dine børns udvikling, når du roser dem. Ros dem for deres tilgang til opgaverne og for deres kreative tankegang, når de prøver at løse et problem (også selvom det ikke lykkedes).

Eksempel: Dit barn sidder med lektierne og viser dig en matematikopgave, som han eller hun har løst. I stedet for at sige: “Nej, hvor er du bare klog, skat!” bør du spørge ind til opgaven: “Hvordan gjorde du det? Det var virkelig smart tænkt.”

Hvis du roser dem på denne måde, vil resultatet ifølge Dweck være, at ungerne vil få lyst til at arbejde hårdere og blive mere ivrige for at lære.

Børns tankegang påvirkes

Dweck baserer blandt andet sine pointer på to undersøgelser, som hun har stået i spidsen for. Her har kun kigget på, hvordan ros påvirker børns tankegang, og resultatet er, at børnene enten bliver meget fasttømrede i deres tankegang, eller også får de en mere udviklingsorienteret tankegang.

Når børn bliver rost for deres medfødte evner, bliver de fasttømrede i deres tankegang, og det har en række negative konsekvenser. Dels får de ikke lyst til at arbejde hårdt, da de allerede har vist, at de har evner, og dels keder de sig i skolen, da de ikke prøver ting, som er svære, fordi de gerne hele tiden vil vise, at de er kloge.

Når børn derimod bliver rost for deres tilgang til at løse en problemstilling eller en opgave, er børnene ikke bange for at lave fejl. Det betyder, at de kaster sig ud i alle slags opgaver og derved lærer hele tiden. Børnene keder sig heller ikke så meget i skolen, da de ser skolearbejdet som en serie af udfordringer, som skal løses.

Du kan hjælpe dit barn

Det er ikke kun i skolen, at de forskellige måder at rose på har betydning. Du kan som forælder også være med til at påvirke dit barns lyst til at lære og udvikle sig, hvis du roser på den måde, som Dweck anbefaler. Professoren påpeger, at børn helt ned til 1-3 års alderen bliver påvirket af den ros, du giver dem, så allerede her skal du tænke over, hvordan de rosende ord falder.

Dweck har også et andet godt råd, nemlig at ændre samtalen over middagsbordet om aftenen. I stedet for at fortælle, hvordan dagen er gået, skal alle omkring bordet beskrive en udfordring eller et problem, som man kæmpede med i løbet af dagen. Igen vil det hjælpe dit barns udvikling, at han eller hun skal beskrive sin proces i stedet for resultatet – men husk, du skal også dele dine udfordringer og løsninger, så dit barn også kan lære af dig.

Måske er du interesseret i ...

Seneste