Tre mennesker siger nej
© iStock

Er du bange for at få et nej? Her er 4 tips, der hjælper dig med at håndtere afslag

Ondt i maven og en stemme i hovedet, der siger, at du ikke er god nok. Frygten for et afslag kan afholde os fra at gøre det, vi vil mest i livet.

13. december 2017 af Anne-Mette Søndergaard

Det er menneskeligt, at vi ønsker at føle os elsket og værdsat, og et nej kan gøre os kede af det og få os til at føle os utilstrækkelige. Jo flere gange vi står over for et nej, jo mere lyst har vi til at holde verden ude for at beskytte os selv. 

Der findes utallige grunde til, hvorfor vi er bange for at få et nej, men vi har fire gode råd til, hvordan du lære at håndtere et afslag, for gennem livet kan de desværre ikke undgås – men du kan lære at tage bedre imod det.

1. Find ud af, hvorfor du er bange for at få et nej

Som ethvert andet problem gælder det om at finde roden til det. Så derfor skal du forsøge at se tilbage på alle dine forhold – både til familie, venner og kærester, og tænk på de gange, hvor du er blevet afvist. Hvorfor blev du det? Er det noget, du har oplevet hjemmefra, eller begyndte det, da du var teenager

Først når du har fundet ud af, hvorfor du er bange for at få afslag, kan du begynde at bearbejde det. Det kan hjælpe, hvis du skriver oplevelserne ned, og fortæller dit yngre jeg alt, hvad du ønsker, du vidste dengang, som du ved nu, og minde hende om, at det hele nok skal gå. 

2. Øv dig i at få afslag

En del af det at frygte et nej er at frygte det ukendte, så sæt dig selv i situationer, hvor du kan risikere at få et nej. Det lyder ganske vist meget ubehageligt, men vælg situationer, hvor der ikke er så meget på spil. Du vil stadig føle dig såret, men efterhånden vil det blive nemmere at håndtere. For selv om smerten er hård at komme igennem, så vil du overleve – og du kunne jo også ende med at få et ja!

Virkeligheden er sjældent så skræmmende, som det i vores hoveder, så det kan hjælpe, hvis du opstiller en række scenarier i dit hovedet, hvor du får et afslag. Der er i hvert fald ingen grund til at være bange for selve følelsen af at få et nej, selv om den er ubehagelig. Husk, at det er sundt at få afslag – det ville jo ikke være sjovt, hvis vi fik vores vilje hele tiden. 

3. Elsk dig selv

Hvis du tager det personligt, kan et nej være en svær ting at håndtere, for med et nej begynder du sikkert at kritisere dig selv og isolere dig fra omverdenen, hvilket forstærker den negative følelse.

Det første skridt var at finde roden til problemet; det næste og næsten samhørige skridt er at behandle dig selv og din smerte med kærlighed – som du ville behandle din bedste veninde eller dit barn

4. Lad være med at opgive forhold

Når du får et nej, begynder du måske at miste troen på, at det menneske faktisk har lyst til at være sammen med dig. I værste fald får du sikkert lyst til at skubbe mennesker væk, fordi du ikke kan lide følelsen af at være sårbar og dermed står med risikoen for at få et afslag. 

Hvis du føler dig såret på grund af et et afslag, skal du give dig selv lov til at komme over det igen og huske på, at det er helt okay følelse at have. Og det her skal du især huske: Selvom du får et nej, så er det ikke en indikator på, hvad du er værd!

Kilde: Liveboldandbloom.com, Uncommonhelp.me

Måske er du interesseret i ...

Seneste