Kvinde sover med vindue åbent
© iStock

Sover du med åbent vindue? Her er grunden til, at du bør gøre det

Et åbent vindue kan være en hjælp, når overgangsalderens ulidelige svedture melder sig – men ny forskning tyder på, at det også har en anden effekt

29. maj 2017 af Katrine Vendelbo

Diabetes er en sygdom, som rammer flere og flere – og typisk os 40+ kvinder. Måske er du allerede klar over, at kosten kan have en stor betydning i forsøget på at forebygge sygdommen? Det handler i høj grad om at styre uden om de hurtige kulhydrater og det animalske fedt og i stedet satse på frugt, grønt, fuldkornsprodukter, og nødder.

En ny undersøgelse fra Leiden University Medical Center peger nu på en anden metode til at holde risikoen for diabetes nede. Forskningen peger nemlig på, at du ved at sove med åbent vindue kan forebygge sygdommen.

Forebyg type 2-diabetes med kulde

I undersøgelsen påviste forskerne en sammenhæng mellem global opvarmning og stigningen i antallet af mennesker, som bliver ramt af diabetes. 

Ved at undersøge data om temperaturstigninger og diabetesramte i 50 stater i USA fandt forskerne ud af, at i takt med at temperaturerne steg, steg forekomsten af type 2-diabetesramte også.

Resultatet sammenholdte de med menneskets fedtvæv. Det hænger nemlig sådan sammen, at kroppen gemmer på to typer fedt – hvidt og brunt. Hvidt fedt ophobes, mens brunt fedt bliver omsat til energi og varme, så når vi fryser, frigives det brune fedt som varme.

Forskerne konkluderede ud fra resultatet af de indsamlede data og viden om menneskets fedtvæv, at der kan være en sammenhæng mellem den tiltagende temperaturstigning og diabetes.

Kulde booster stofskiftet 

Resultatet af et tidligere studie, som er foretaget af Maastricht University Medical Centre, har fået forskerne til at anbefale at skrue temperaturen i hjemmet ned til mellem 15 og 17 grader for at holde vægten.

Forskerne mente yderligere, at fordi vi tilbringer så meget tid indendøre i overophedede hjem og kontorer, forbrænder vores kroppe ikke naturligt kalorier ved at holde varmen. Ved at fryse lidt stiger stofskiftet med 30 procent, og når du har kulderystelser, kan du forbrænde omkring 400 kalorier i timen. 

Begge undersøgelser tyder altså på, at det er en fordel at sove med åbent vindue og fryse lidt, hvis du både vil holde vægten – og formindske risikoen for diabetes.

Husk din sunde fornuft

Selvom det naturligvis er meget simpelt at åbne et vindue om natten, er der alligevel grund til at leve sundt. 

Type 2-diabetes er nemlig arvelig, og det er påvist, at sygdommen i mange tilfælde udløses af en usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor kan det naturligvis ikke anbefales at skifte de sunde vaner ud med et åbent vindue om natten. 

Faktisk kan alt for mange af os kan gå rundt med diabetes uden at vide det. Diabetesforeningen anslår, at op mod 100.000 kvinder endnu ikke ved, at de har type 2-diabetes

Så oplever du symptomer som udtalt tørst, hyppig vandladning, kvalme eller i det hele taget et meget sløjt helbred, bør du opsøge din læge. 

Måske er du interesseret i ...

Seneste