Slip af med ballonmaven

Det går både ud over dit velvære og din talje, når fordøjelsen ikke fungerer. Heldigvis kan du med enkle justeringer i din kost få maven på rette spor igen.

30. september 2015 af Gitte Høj

Okay, det er nok ikke det første emne, du vender, når du er landet på jobbet. Men hånden på hjertet: Kender du ikke godt følelsen af tøj, der strammer, fordi maven er for udspilet, for stor og for hævet? Du tænker, at du måske har spist for meget brød og pasta, som du godt ved øger dit taljemål. I virkeligheden kan det sagtens være din fordøjelse, som strejker, fordi du den seneste tid har forsømt at spise groft og fiberrigt.

Rigtig mange kæmper med dårlig fordøjelse og en deraf følgende øm og oppustet mave. Det går ud over både humør og velvære, men det har faktisk også konsekvenser for helbredet på lang sigt, fordi din mavesundhed er tæt forbundet med evnen til at holde din krop sund og rask.


Sådan kan du også punktere din topmave

Svært at holde dig slank
Har du en lidt træg fordøjelse, kan det være svært at holde taljen slank. Du kan nemlig komme til at føle dig sulten, fordi den gamle mad ligger i tarmen og forstyrrer din naturlige appetitregulering. Dermed kommer du til at spise lidt mere, end du egentlig har brug for.

Desuden bliver du oppustet, når maden opholder sig for længe i tarmsystemet, fordi det får maden til at gære.

Noget andet er, at du får meget mere ud af madens sunde stoffer, når din fordøjelse er sund. Det skyldes, at maden bliver optaget langt bedre med en sund tarmflora, fordi denne hjælper med at kanalisere de sunde stoffer over i blodet. Du får simpelthen ikke fuld valuta for den mad, du spiser, hvis ikke din fordøjelse fungerer optimalt.

Derfor handler det om at have nogle gode kost- og spisevaner, der hjælper din fordøjelse på vej. Prøv at stoppe op og tænke dine vaner grundigt igennem: Spiser du nok grøntsager og fuldkorn? Får du de vigtige mælkesyrebakterier? Drikker du nok vand? Tygger du maden grundigt? Spiser du regelmæssigt? Ellers er det på tide at sætte ind.

Brug opskrifterne nedenfor her til at blive inspireret til at få din fordøjelse på rette kurs, hvis den ikke allerede er det. Og hvis den er, kan du jo bare glæde dig over, at de fire opskrifter understøtter den mavevenlige kost, du allerede spiser.

Inden vi iler til opskrifterne, får du tre vaner, som din mave vil elske:

3 mavevenlige vaner

1. Drik vand hver dag
Får du ikke vand nok, går din mave i stå. Væsken hjælper simpelthen maden med at komme igennem tarmsystemet. Drik mindst 1,5 liter om dagen – hver dag. 

2. Spis mellemmåltider
Supplér dine hovedmåltider med små fiberrige mellemmåltider for at være sikker på at få alle de kostfibre, du har brug for. Spis for eksempel stave af gulerødder, groft brød, nødder og tørrede frugter.

3. Gå på toilettet, når du skal
Mange af os kvinder har en tendens til at skyde toiletbesøgene, indtil vi kommer hjem. Men det bedste er altså, at du går på toilettet, så snart du kan mærke, at du skal.

Pasta med porrer og linser

Porrer indeholder ligesom løg en særlig slags fiber, kaldet inulin, som stimulerer de gode bakterier i fordøjelses­systemet og får dem til at vokse.

Få opskriften her!

Fiberrigt rugbrød med hørfrø, abrikoser og mandler

Hørfrø indeholder kostfibre, som sætter gang i fordøjelsen. De smører tarmsystemet, så maden glider lettere igennem. Brug dem i bagværk, eller bland dem i din mysli.

Få opskriften her.

Kærnemælkspannacotta med marinerede svesker

Surmælksprodukter, kærnemælk og hytteost indeholder gode mælkesyrebakterier, som bekæmper de dårlige bakterier i tarm­systemet og får din mave til at fungere.

Se opskriften her!

Chili con Grønt

Tørrede bønner er spækket med sunde fibre, der får maden til at glide hurtigere igennem systemet. Desuden indeholder bønnerne også godt med mættende protein.

Få opskriften her!

Måske er du interesseret i ...

Seneste