Hvilke vitaminer og mineraler skal jeg bare have?

Husk calcium og D-vitamin, når du er 40+, lyder rådet fra Magasinet Livs brevkasseekspert, klinisk diætist Gitte Wenneberg.

26. februar 2015 af Redaktionen / Foto: Getty Images /

Giv mig klar besked - hvilke vitaminer og mineraler skal jeg have?
Hvilke tre vitaminer og mineraler er de absolut mest relevante for mig at få, når jeg er 47 år? Jeg er ikke gået i overgangsalderen.
Lotte

Hej Lotte
Det er vigtigt at få alle vitaminer og mineraler for at have det godt, så husk at spise sundt og varieret. Jeg vil gerne fremhæve disse vitaminer og mineraler, som er ekstra gavnlige, når vi er 40+:

Calcium: Kvinder bør sikre sig et optimalt indtag af calcium, fordi vi er disponerede for at få svage knogler, når menstruationen ophører - overgangsalderen. Så sørg for at fylde godt på, så der er noget at tære af. Langt de fleste danske kvinder får tilstrækkeligt calcium, fordi vi spiser mange mejeriprodukter, som er rige på calcium. For lavt calciumindtag øger risikoen for dels knogleskørhed, dels for blodtryksforhøjelse, nyresten og tyktarmskræft. Du er dækket ind, hvis du dagligt drikker eller spiser cirka en halv liter mager mælk eller surmælksprodukt og en til to skiver mager ost. For calcium findes i mejeriprodukter plus grove grøntsager.

D-vitamin: Vores krop danner selv D-vitamin, når vi er i sollys. D-vitamin øger optagelsen af calcium og er nødvendig for vores knogler og tænder. Er calciumkoncentrationen i blodet for lav, kan det blandt andet medføre muskelkramper. D-vitamin har også betydning for vores immunsystem og er måske knyttet til kroppens energi- og humørniveau. I sommerperioden kan vi selv danne nok D-vitamin. I vinterperioden er det væsentligt at få D-vitamin ved at spise fisk. Al fisk tæller, så spis, hvad du kan lide, om det er fiskepålæg eller som varm ret, det er sundt det hele. Du er dækket ind med 200-300 gram fisk om ugen.

B2-vitamin: B2-vitamin styrker hud, hår og negle. Og smukt hår vil vi da gerne blive ved med at have, så selv om der ikke er særlige anbefalinger for 40+ kvinder, skal vitaminet nævnes. Du finder vitaminet i mejeriprodukter, fuldkornsprodukter, kød, bladgrønt, bælgfrugter og fisk. Langvarige slankekure med ensidig kost kan give mangelsymptomer, så igen:
Spis varieret, og hold dig fra usunde slankekure.
Kærlig hilsen Gitte Wenneberg, klinisk diætist

 

Spørg om sundhed! Har du et spørgsmål om sundhed? Vi har panelet, der kan svare: Pia Koefoed, praktiserende læge gennem 15 år, Lotte Paarup, fysioterapeut. forfatter og foredragsholder samt Gitte Wenneberg, klinisk diætisk gennem 11 år. Skriv til os på liv@magasinetliv.dk. Hvis dit spørgsmål bliver valgt, får du også svar på mail.

 

D' dygtige damer (fra venstre): Pia Koefoed, Gitte Wenneberg og Lotte Paarup.

 

 

Måske er du interesseret i ...

Seneste