Glæde i hverdagen
© iStock

8 simple vaner, der kan give dig mere glæde i hverdagen

Kunne du også godt bruge lidt ekstra glæde og overskud? Her får du en livsstilscoachs allerbedste råd, som faktisk er ret enkle

16. januar 2017 af Amalie Blixt

1. Bekræft og visualiser dine personlige mål

Er du begyndt at tvivle på, om du nogensinde når de mål, som du sætter for dig selv år efter år? De drømme, du gang på gang vender tilbage til. Om det er tanken om at tabe 10 kilo, at gå caminoen eller noget helt tredje, der giver dig et lille smil på læben, så kommer der her en opmuntrende indsigt fra en klog livsstilscoach: 

Det er, hverken fordi du er doven eller utilstrækkelig, at du ikke når dine mål eller udlever dine drømme. Det er, fordi du glemmer, hvor vigtige de er for dig. Tag dig hver dag tid til at bekræfte dig selv i, hvad det nu var, du rigtig gerne vil opnå. Visualiser dig selv udleve drømmen og opnå målet. Det behøver kun tage 5 minutter.

2. Få noget frisk luft

Gå en tur og træk vejret dybt i den friske luft. Det er sundt for både din krop og din hjerne, og så er det et mirakelmiddel mod stress. Hvis du synes, det er svært at presse ind i kalenderen, når du kommer hjem til familien om aftenen, så gå en tur på 10 minutter før og efter arbejde. Måske kan du parkere lidt længere væk eller stå af bussen et stop, før du plejer.

3. Træning

Vi har alle sammen så mange super gode undskyldninger for ikke at komme afsted til træning. Og i virkeligheden ved vi jo godt, at det kun går ud over os selv, hvis vi springer træningen over (igen). 

Din krop er en maskine, som fungerer allerbedst, når den får nærende mad og bliver trænet regelmæssigt. Find en træningsform, som du synes om – det behøver slet ikke være den, der giver dig mest sved på panden eller forbrænder flest kalorier. Husk, at du gør det for at få mere glæde i hverdagen, og derfor skal træningen ikke være en sur pligt.

4. Meditation

I bund og grund handler meditation “bare” om at slappe af og tømme dine tanker. Selvom der findes alverdens meditationskurser og mantraer, så er det ikke svært. Alle kan gøre det, men ligesom med alle andre gode vaner, så kan der gå et stykke tid, før du begynder at mærke mediationens fordele i din hverdag. Start stille ud og væn dig til at meditere i 5-10 minutter hver dag. Når du bliver afhængig (og det gør du!), kan du sætte meditationstiden op til 20-30 minutter. Det vil føles himmelsk, og du vil få den ro, du har brug for til alt det, der kræver din opmærksomhed i løbet af dagen.

5. Smil til alle

Som dansker kan dette måske virke en smule unaturligt for dig, for mange af os har på en eller anden måde vænnet os til at kigge ned i jorden og blive i vores egen boble, når vi passerer fremmede. Men helt ærligt – bliver du ikke også glad, når en fremmed smiler til dig på gaden? Eller når en kollega smiler til dig på arbejdet? Og vi kan vist godt blive enige om, at alle mennesker er smukkere, når de smiler. Husk dig selv på det, så ofte du kan, og giv dig selv den udfordring at smile til alle på din vej.

6. Hils på alle

Denne her sender dig virkelig ud af din comfort zone, hvis du kunne nikke genkendende til det forrige. Men igen: Har du nogensinde tænkt noget dårligt om en fremmed, der sagde ‘hej’ til dig i forbifarten? Nej vel? Sandsynligheden for, at du får et smil eller et venligt ‘hej’ tilbage er stor, og det kan give et billigt boost til din selvtillid. Udvid udfordringen og prøv at hilse på alle på din vej.

7. Vær ærlig over for dig selv

Enhver følelse i dig har en grund til at være der på det bestemte tidspunkt, den viser sig. At lyve om, hvordan visse ting påvirker dig følelsesmæssigt, er selvdestruktivt, fordi du ikke anerkender dig selv eller tror, du burde føle noget andet, end du gør. Med dette sagt, så er der mange måder at håndtere de følelser, der blusser op i dig. Du behøver ikke at reagere på en følelse af f.eks. vrede, men det er vigtigt, at du anerkender, den er der, og derefter reagerer på den måde, du synes, du har brug for. 

8. Slå dig løs

Livet er ikke altid svært og kringlet. Gør det til en vane, at du mindst én gang om dagen skal grine fuldstændig ukontrolleret. Også selvom dine egne jokes er det sjoveste, du oplever den dag – så griner du da bare af dem. Alle grin derudover er bare bonus på glædes-kontoen. En gang imellem skal du give dig selv lov til at lege, være fjollet og ikke være “den voksne”.

Kilde: Livsstilscoach Lukas Schwekendiek i Medical Daily.

Måske er du interesseret i ...

Seneste