Sovende kvinde
© iStock

5 tricks, der kan hjælpe dig med at falde hurtigere i søvn

Du har droppet aftenkaffen, men du kan stadig ikke falde i søvn. De her simple tricks vil vise dig, hvordan du kommer til at sove som et spædbarn

20. september 2017 af Anne-Mette Søndergaard

Du har brug for din søvn for at fungere optimalt, og derfor kan det være utroligt frustrerende, hvis du har svært ved at falde i søvn - især hvis det er gennem en længere periode. Der findes heldigvis masser af hjælpemidler såsom te og baldriandråber, men faktisk kan søvntræning også hjælpe dig. 

Søvntræning bruges faktisk til spædbørn, men du kan altså også med fordel bruge nogle af de samme teknikker til at forbedre din søvn. Vi har samlet fem tips, som får både dig og spædbørn til at sove sødt. 

1. Blid støj i baggrunden

Hvis du vil sove som et spædbarn, gælder det om at skabe et miljø, der efterligner lydene i livmoderen, når du skal falde i søvn. Det vil sige, at hvis du har blid støj i baggrunden, når du skal til at sove, så vil du slappe mere af, og du vil derfor falde i søvn hurtigere. 

2. Få mørklægningsgardiner 

I modsætning til et spædbarn, så er din døgnrytme mere afbalanceret, men det betyder ikke, at du ikke stadig godt kan blive irriteret over lys fra gadelamper eller morgensolens stråler. Køb dig nogle mørklægningsgardiner eller en sovemaske. Så skal du nok falde i søvn hurtigere. 

3. Put dig selv

Her hentyder vi ikke til, at du skal svøbes ind, som du blev som barn, men blot, at hvis du sørger for, at dit nattøj og sengetøj er varmt, så vil det skabe en følelse af tryghed og sindsro – de perfekte forudsætninger for en god nats søvn.

4. Skab en sengetidsrutine

Det gælder om at finde en rutine, der passer dig. For et spædbarn kan det være mælk, bad og vuggesang. For dig kan det være kamillete, bad og fjernsyn. Ligegyldigt hvad din rutine er/bliver, skal du holde dig til den og dyrke den – din krop vil fange signalerne og vil dermed gøre sig klar til at komme i seng. 

5. Hvis alt andet fejler

Næste gang du føler, at du ikke kan falde i søvn, skal du modvirke trangen til at tænde lyset og tjekke din iPad. Du skal i stedet ligge i mørket og forsøge at tænke på noget andet end din søvnløshed. Efter et par nætter vil denne øvelse blive lettere, og chancen for, at du sover igennem en hel nat, vil blive større. 

Kilder: Purewow.com

Måske er du interesseret i ...

Seneste