5 fejl vi kvinder begår, når vi laver knibeøvelser

Du ved godt, at de er nødvendige, men har du helt tjek på teknikken? Læs her, hvordan du laver knibeøvelserne rigtigt

20. december 2016 af kommerciel redaktion for TENA

Får du fat på de helt rigtige muskler, når du laver knibeøvelser? Vi ved, at knibeøvelser er vigtige for at have et sundt og velfungerende underliv hele livet - men mange af os bruger faktisk ikke den rigtige teknik, når vi kniber og får derfor ikke den fulde effekt. 

Ud over at modvirke ufrivillig vandladning kan knibeøvelser også have en masse gode sidegevinster som fladere mave og mindre ondt i ryggen. Så kære kvinde, kend dine knibeøvelser.

1. Du har ikke fat i de rigtige muskler

Mange kvinder får fat i lår- og mavemuskler frem for bækkenbundsmusklerne. Så inden du går i gang med træningen, er det derfor vigtigt, at du får en fornemmelse af, hvordan det føles, når du aktiverer bækkenbunden rigtigt. Er du i tvivl om, hvordan det føles? Se guiden her på TENAs YouTube-kanal. Du kan også spørge din læge eller gynækolog, som ved hvor vigtigt det er at have helt tjek på.

2. Du kniber for sjældent

Helt ærligt – hvornår har du sidst lavet knibeøvelser? Faktisk er det vigtigt at knibe hver dag for at få den fulde effekt, men mange af os glemmer at træne bækkenbunden på daglig basis. Derfor kan det være en god idé at gøre knibeøvelser til en del af din daglige rutine og finde et fast tidspunkt på dagen, hvor du laver knibeøvelser. Bare 3 - 6 minutter dagligt er nok for at få den gavnlige effekt.

3. Du kniber, mens du laver andre ting

Kører du bil, mens du laver knibeøvelser, eller klarer du det lige mens du venter i køen til kassen i supermarkedet? Hvis du ikke er rutineret, kan det kræve fuld koncentration at lave knibeøvelserne rigtigt. Prøv derfor i starten at styre uden om at multitaske, indtil du med sikkerhed ved, at du har fat i de rigtige muskler.  

Lights by TENA er en produktserie med specialdesignede, diskrete og effektive trusseindlæg, der holder dig frisk og tør i selv de mest udfordrende situationer eller stillinger. 

4. Du kniber, mens du tisser

Du har sikkert opdaget, at en god måde at mærke dine bækkenbundsmuskler på er at knibe sammen i dem, mens du tisser. Hvis du stopper strålen, har du nemlig fat det rigtige sted. Men mange af os har fået en dårlig vane med at lave knibeøvelserne, mens vi sidder på toilettet, og det kan ikke anbefales. At stoppe strålen kan nemlig forstyrre de fine neurologiske balancer mellem blære og urinrør og desuden øge risikoen for urinvejsinfektioner.

5. Du glemmer at have det sjovt, mens du kniber

Drop tanken om, at knibeøvelser er en sur pligt. Gør det til et hyggeligt øjeblik på dagen, hvor du gør noget godt for dig selv ved for eksempel at finde et dejligt sted at sidde, lukke øjnene og sætte din yndlingssang på eller lytte til en bid af din yndlings-podcast, mens du kniber. 

Få vejledning til at lave knibeøvelserne helt rigtigt på UnderLivet - lights by TENA på Youtube – klik her!

Tip! I videoen herunder kan du desuden se den effektive knibeøvelse "Elevatoren:"

Måske er du interesseret i ...

Seneste