© Tia Borgsmidt

Superfood - et naturligt boost til din sundhed

Hvis du kunne vælge mellem at spise noget, der bare smager godt, og så noget, der smager godt OG siges at forebygge en række sygdomme – så er valget ikke så svært, vel?

10. november 2015 af Lone Kjær

Du har sikkert hørt mange rosende ord om blåbær, som de seneste år er blevet udråbt til at være superfood nummer et, fordi de har en utrolig positiv effekt på din sundhed. Blåbær står heldigvis ikke alene, så du har rig mulighed for at give dig selv et sundhedsboost bare ved at vælge råvarer som for eksempel spinat, grønne bønner, passionsfrugt og avocado.

Og hvad er det så egentlig, der giver dem status som vidundermidler? Svaret er: det naturligt høje indhold af antioxidanter. Det har nemlig længe været teorien, at antioxidanter forebygger en række livsstilssygdomme, som kræft og hjerte-kar-sygdomme.


7 superfoods, der slanker


Det er i virkeligheden ret enkelt: Antioxidanter findes i kosten, men indgår også i forvejen i enzymsystemer i vores krop. Her fungerer de ved at bekæmpe og neutralisere de såkaldte frie radikaler, som er kemisk ustabile molekyler. De frie radikaler findes allerede i kroppen, men dannes også i både røg og forurening og i alkohol og fødevarer med et højt indhold af mættet fedt.


Her er de sundeste bær


De vil konstant søge at indgå i reaktioner med andre stoffer for at blive stabile igen, og det kan føre til celleforandringer og vævskader i kroppen. Og det er her, antioxidanterne kan stoppe de frie radikalers hærgen ved at fungere som stedfortrædere for andre kemiske stoffer - og dermed være beskyttende over for den nedbrydningsproces, der sker i kroppen.

Det giver derfor god mening at mæske sig med de grøntsager og frugter, som har et højt indhold af antioxidanter.

Livs madredaktør, Lone Kjær, er ernærings- og husholdningsækonom og arbejder som madskribent og foodstylist. Hun har udgivet flere kogebøger, og er ikke i tvivl om sin holdning til superfoods:

“Da jeg først hørte om superfoods, var jeg lidt skeptisk, for i perioder går der mode i fødevarer, som pludselig har det med at blive roden til alt godt. Men jeg er siden blevet overbevist om, at der ikke er noget hokuspokus med superfoods. De har et højt indhold af antioxidanter, som kan tale til deres fordel. For superfoods gælder det som med andre grøntsager: Spiser du dem, når de er i sæson, får du både den optimale næringsværdi og den bedste smag.”

Chiafrø - et superfood: Få 10 opskrifter med de sunde frø

Antioxidanter - ganske kort
Antioxidant er, som navnet antyder, et stof, der bekæmper oxidation (iltning). Det vil sige, at det kan forebygge eller forsinke, at andre sunde kemiske stoffer eller organer i vores krop bliver oxiderede og dermed skadede eller ødelagt. Antioxidanter dannes i kroppen og tilføres gennem kosten.

Her får du fem velsmagende opskrifter, der er spækket med antioxidanter og så sunde, at du næsten kan mærke effekten med det samme: 

Andre populære superfoods

Mandler, blåbær, passionsfrugt, brombær, grønkål, gojibær, grønne bønner, spinat, avokado, broccoli, granatæble, grøn te, fede fisk, rugbrød.

Måske er du interesseret i ...

Seneste