Laks, nødder, avocado, olie, frø

Sådan bliver du sund af fedt

Det ene øjeblik er fedt bandlyst, det næste er det vejen til et sundt og slankt liv. Er du også forvirret, så bringer vi dig opklaringen her

7. januar 2015 af Gitte Høj

Springer du oliedressingen til salaten over, og siger du konsekvent nej tak til mayonnaise? Så vil det nok glæde dig at høre, at der slet ikke er nogen sund grund til at holde fast i 90’ernes fedtforskrækkelse. Sagen er nemlig, at du henter masser af sundhed ved at lade det sunde fedt indgå i din daglige kost.

Der er ganske vist masser af kalorier i fedt, men det er en god kilde til kalorier, der giver dig en solid mæthedsfølelse og gør det lettere for dig at styre, hvor meget du spiser.

I stedet for at få mæthed fra kulhydrater som for eksempel brød, pasta og ris er det bedre at spise mere fedt. Fedt påvirker nemlig den hastighed, hvormed du optager kulhydraterne i dit måltid, og det betyder, at du påvirker blodsukkeret på en mere skånsom måde. Du undgår simpelthen, at dit blodsukker kører op og ned.

Endelig har visse vitaminer fra frugt og grønt faktisk brug for fedt for at kunne blive optaget. Det gælder for eksempel guleroden, der behøver følgeskab af lidt fedt, hvis du skal kunne optage betacaroten, der blandt andet er godt for din hud.


Hurra for fedtet

Fedtet gør det altså nemmere at styre dit blodsukker. Det transporterer de fedtopløselige vitaminer rundt i kroppen, giver dig en blødere hud, styrker din fordøjelse og gør det lettere for dig at koncentrere dig. Så langt, så godt.

Men fedt er ikke bare fedt. Du har – desværre, vil mange nok mene – ikke brug for det industrielle fedt, du finder i færdige kager, kiks og lignende. Til gengæld har du rigtig godt af det fedt, der kommer fra planteriget. Det gælder nødder, kerner, olier, fisk, avocado, oliven og lignende råvarer, som er sunde fedtkilder, du med sindsro kan flette ind i din daglige kost.

De indeholder hver især en god mængde sundt fedt, samtidig med at de også giver en række andre fordele som for eksempel vitaminer, mineraler, proteiner og kostfibre.

Få opskriften på en lækker kyllingebryst med krydret mandelsauce, som både er nem at lave, og så indeholder den masser af fedtstoffer fra planteriget.

Smør på brødet – ja tak!

Smør, fløde og lignende mejeriprodukter er ikke længere bandlyste. Tidligere mente man, at det mættede fedt fra dyreriget var dårligt for kolesteroltallet, men i dag ser eksperter mere nuanceret på det. Det betyder i praksis, at du godt kan tillade dig at putte lidt smør på brødet og lidt fløde i saucen. Dog gælder princippet ‘lidt, men godt’ – modsat fedtet fra planteriget, som du har brug for hver dag.

Måske er du interesseret i ...

Seneste