Kvinde drikker inden træning
© iStock

Ny undersøgelse afslører, hvad du skal drikke for at få mest ud af din træning

Er du også træt af at blive overhalet på din løbetur, eller føler du ikke, at du gør fremskridt med formen? Så læs med her

19. juni 2017 af IFORM

Kunne du tænke dig at løbe hurtigere – uden at skulle træne ekstra?

Hvis svaret er ja, så skal du drikke rødbedejuice, før du løber næste gang.

Forskning viser nemlig, at rodfrugten, ud over at være proppet med antiinflammatoriske stoffer og andre sunde ting, forvandler dig til en markant hurtigere løber.

Ifølge et opsigtsvækkende amerikansk studie kan rødbedesaften nemlig forbedre din evne til at udnytte ilt med op til tre procent.

Rødbeden gør dig hurtigere

Det lyder måske ikke af meget, men i virkeligheden svarer det til en forbedring på op til 5 sekunder per kilometer eller næsten et minut på 10 kilometer. En tilsvarende forbedring ville for de fleste løbere kræve flere måneders hård træning.

Forklaringen til rødbedens præstationsfremmende effekt er, at rodfrugten er fyldt med kvælstof-molekylet nitrat. I kroppen omdannes nitrat til nitratoxid, et stof der gør det lettere at transportere livgivende ilt til de arbejdende muskelceller.

Og jo bedre din krop kan optage ilt, des større bliver din indre motor, og jo hurtigere kan du dermed løbe.

Måske er du interesseret i ...

Seneste