Jeg er træt af at løbe – hvilken form for motion jeg skal ty til?

Fysioterapeuten giver sit bud på den motionsform, der skal praktiseres, når løb bliver for ensformigt. Læs med her.

13. februar 2016 af Redaktionen

Kære brevkasse,
Jeg elskede engang at løbe, men nu synes jeg, det er blevet for ensformigt. Men hvad skal jeg så?

Kærlig hilsen
Hanne

 

Hej Hanne,
Først og fremmest skal du spørge dig selv, hvad du synes er sjovt, og hvad der motiverer dig nu. Det, du giver dig i lag med, skal være interessant nok, til at du holder fast i det. Jeg vil dog alligevel forsøge at guide dig lidt.

Du har været glad for at komme ud i naturen med dit løb, så hvad med at tage nogle lange gåture? Her kan du samtidig lytte til lydbøger, snakke i telefon med en veninde, meditere, gå i intervaller eller ligefrem lave øvelser på forskellige stationer undervejs og få en komplet træning.

Hvis det med at gå er helt hen i skoven, skal du nok tænke mere i, om du skulle melde dig ind i et fitnesscenter for en periode. Her kan du konditionstræne på hold med andre og med flere maskiner. Du kunne også svømme, det er en super erstatning for at løbe. Det træner kredsløb, kondition og i det hele taget hele kroppen modsat løb, som er mere ensidigt – og så er det mindre belastende for dine led. Du kunne også begynde at danse. Det er meget hårdere, end man tror, og så hører det til i den sjovere boldgade. 

Jeg tror umiddelbart, du skal tænke i at vælge et par forskellige aktiviteter, afhængigt af din tid, så du ikke kører død i det. Og måske der så kunne blive plads til en enkelt løbetur, når det ikke er det eneste, du har på programmet?

Venlig hilsen
Lotte, fysioterapeut

Måske er du interesseret i ...

Seneste