5 øvelser til en mere fredfyldt hverdag

Kender du følelsen af at have mere end rigeligt at se til i et travlt liv? Og kender du til ønsket om at leve mere bevidst og nærværende? Her får du 5 teknikker til at håndtere nogle af hverdagens mest almindelige udfordringer.

16. januar 2016 af Redaktionen

Er du kørt fast i herdagens forhindringer, eller har ud brug for et godt råd til at komme videre i en mere fredelig retning? Læs med her, hvor Lisbett Wedenda deler ud af sine tips til en hverdag mere mere glæde, fred og kærlighed.


1. Giv dig selv en kærlig start

Kl. 06.30, snooze. 06.40. Snooze. 06.50. Snooze. 7.00. F#%!*. Dagens to do-liste overtager mine tanker. Jeg småløber ind og vækker min datter. Ud i køkkenet, vand over, madpakker. “Du skal op nu!”. Vi kaster morgenmaden ind. Kysser farvel. I bad. Makeup. Ud ad døren. Puls 180. Hvem er jeg? Hvad skal jeg? Låste jeg hoveddøren?

Hver morgen var et forhindringsløb. Samme rute. Samme poster. Samme forhindringer. Og hver morgen gik der mindst en time, før jeg fandt mig selv igen, efter morgenløbet. En god veninde præsterede at glemme sin taske på taget af bilen op til flere gange i månederne efter sin skilsmisse. Hun bemærkede endda bumpet, da hun kørte over den, og undrede sig over, hvad det mon kunne være. Vi har grinet meget af den historie, men den var også skræmmende.

Morgenen er det tidspunkt, hvor vi har størst indflydelse på, hvordan resten af vores dag forløber. Så hvis den starter “bagud”, er der stor sandsynlighed for, at du bærer bagud-følelsen med dig gennem hele dagen. Det samme er heldigvis tilfældet med “foran-følelsen”.

Prøv at stille vækkeuret til ti minutter før, du normalt står op, og start dagen med en meditation i sengen. Du vil allerede mærke forandring første dag, og efter fyrre dage vil din krop have lært det nye spor.

Jeg snoozer stadig, og kommer jeg ud af sengen uden at have nået min meditation, gør jeg det, så snart huset er stille igen efter morgenmaden, inden jeg bevæger mig ud i dagen.

Hent Lisbett Wedendahls guide til morgenmeditation Liftyourmind.dk.

2. Træk vejret

Jeg voksede op på en stille villavej i 70’erne med et sæt mediterende forældre. Det var ikke noget, jeg var superstolt af, når jeg havde venner med hjemme. Men senere i mit voksne liv blev det mere cool. Så meget, at jeg nu selv gør det. Med fare for, at min datter aldrig tager venner med hjem.

Det var lidt flipperagtigt dengang, men jeg fik lært det dybe åndedræt, som hjalp mig ved utallige eksaminer og bævrende teenagestævnemøder. Senere stødte jeg på åndedrættet igen i min yogapraksis, hvor jeg var lidt mere åben for idéen.

Selvom jeg har kendt til “at trække vejret helt ned i maven” i mange år, er det stadig det første, jeg glemmer, når jeg bliver presset. Vi holder vejret af ren refleks, hvis vi forskrækkes, eller noget overvælder os på den ene eller anden måde. Alt fra rutsjebanen i Tivoli til en kollega, der overfuser os uventet på arbejdet. Når der lukkes af for ilten til hjernen, bliver vores handlingsmuligheder indskrænket kraftigt, og præstationsniveauet dykker markant, det siger næsten sig selv. Men vi lukker også af for vores intuitive kontakt og kvaliteter som kreativitet, inspiration og glæde.

Tjek i løbet af din dag, om du husker at trække vejret. Mind dig selv om det. Du kan øve dig bag solbrillerne, når du sidder i metroen, eller under et langsommeligt møde.

Skal du tage bare én ting med fra denne bog, så er det at huske at trække vejret rigtigt.


Øvelse: Ofte glemmer vi at trække luften helt ned i maven. Vores åndedræt ligger højt oppe i brystet og kommer aldrig hele vejen ned. En dyb vejrtrækning foregår sådan her: Træk vejret dybt ind gennem næsen, så du fylder maven helt op med luft. Du kan evt. holde en lille pause, før du puster luften langsomt ud gennem munden. Pust ud indtil maven er helt tom for luft, og du har følelsen af at din navle når om i ryggen. Det er vigtigt, at du er helt afspændt i kroppen mens du laver åndedrættet. Gentag åndedrættet minimum tre gange.

3. Svesken på disken

Jeg har altid beundret min veninde Mette for hendes venlige ærlighed. Den betyder, at jeg ved, hvor jeg har hende, og det føles trygt og ukompliceret i hendes selskab. Hun er også mit forbillede, for i mange år havde jeg det svært med at sige, hvad jeg havde brug for, gerne ville have og følte, af frygt for at skuffe folk eller ligefrem gøre dem vrede. Det gjorde, at jeg i de situationer ofte følte mig drænet og skuffet, og jeg blev irriteret på mig selv og de andre. Værst af alt fik det mig til at føle mig som et offer. Med årene er jeg blevet bedre til at stå ved mig selv.

Kender du følelsen af hellere at ville glatte ud end at melde ærligt ud om dine behov, så håber jeg, denne øvelse vil give dig modet til at gøre op med dit mønster.


Øvelse: Start med at anerkende, hvad din part i situationen er. Og tag ansvar for, hvordan din konfliktskyhed har fået dig til at føle dig som offer og gjort, at du følte dig klemt, da samtalen sluttede. Når du har taget ejerskab for din del, hjælper det dig med at slippe vreden, der kan opstå overfor den anden person.

Nu, hvor du kan se, hvordan du har prøvet at undgå konflikten, kan du begynde at ændre dit mønster. Aftal med dig selv, at du fra nu af vil være ærlig, uanset hvor mærkeligt det føles til at begynde med. Det er helt normalt, når vi ændrer på et gammelt mønster.

Prøv nu, så godt du kan, at sige ligeud, hvad du har brug for. Det er en hårfin balance mellem at være ærlig og venlig. Der hvor du viser hensyn overfor den andens følelser og samtidig er tro mod dine egne. Glæd dig, dit nye mønster vil gøre dig fri og glad og styrke dine relationer.

4. Du har altid tre muligheder

Jeg ser den på lang afstand. Den gule EuroPark-hilsen, der blafrer i vinden bag viskeren. Den lyser faretruende, da jeg går over mod bilen. I takt med at min puls stiger faretruende. Hvad er klokken? Jeg har sgu da betalt!! Jeg ser undrende på den og opdager min billet bag ruden, der har lagt sig på maven, da jeg smækkede døren tidligere. Jeg får øje på parkeringsvagten længere nede, godt i gang med den lille håndprinter.


Øvelse: Som Eckhart Tolle har lært mig, har jeg altid tre valgmuligheder i situationer, jeg ikke bryder mig om at være i. Nogle gange kommer alle tre i spil.

  1. Flyt dig.
  2. Forsøg at ændre situationen.
  3. Acceptér.

Umiddelbart har jeg mest lyst til bare at køre og drøne bøden ud ad vinduet. Men det bliver den nok ikke billigere af – så nr. 1. er ude. Jeg går over til vagten, med et stort afvæbnende smil. Der er lukket for kommunikation. Jeg skriver efterfølgende en mail til firmaet, som afviser med et standardsvar. Nr. 2. mulighed er ude. Jeg ender op med nr. 3. Betaler og deleter al hukommelse og skifter til EasyPark.

Denne teknik forenkler dine muligheder, når du mister overblikket i pressede situationer. Bare tænk på de tre trin. Nogle gange kan du være heldig kun at skulle flytte dig.

5. Du er nok til at skabe fred

Uanset hvor glad og fredfyldt du er, vil der altid være venner, familiemedlemmer eller kolleger, der kan få dig op i det røde felt. Frem for at lade dem ødelægge din dag, så se dem som mentale løbetrænere for din personlige udvikling.

Teknikken er en superenkel minimeditation, som giver dig en hurtig og effektiv vej ud af pludseligt opstået vrede. Du kan praktisere meditationen når som helst og hvor som helst. Du kan endda begynde lige nu!


Øvelse:
Pres din tommelfinger blidt mod din pegefinger, din langemand, derefter din ringfinger og til sidst din lillefinger.

  • Når du rører din pegefinger, sig: fred.
  • Når du rører din langemand, sig: begynder.
  • Når du rører din ringfinger, sig: med.
  • Når du rører din lillefinger, sig: mig.

Træk vejret dybt, hver gang du siger et ord. Brug teknikken i køen i supermarkedet, under et møde eller midt i skænderiet med din kæreste. Denne teknik vil hjælpe dig igennem alverdens vanvittige følelser og få dig til at slippe vrede.

Har du børn, kan du lære dem øvelsen, den er nem og fin at have med i skolegården.


Ovenstående er uddrag af bogen “Fred begynder med mig” af Lisbett Wedendahl, der inspirerer dig til at finde mere glæde, fred og kærlighed i dit liv.

Fred begynder med mig, Saxo Publish, 125 sider, 150 kroner hos Saxo.dk.

Lisbett Wedendahl er interiørstylist og -fotograf, kendt som kreativ indretningsekspert i tv-udsendelsen Hjerterum på DR1.

Måske er du interesseret i ...

Seneste