Sådan bliver du nyforelsket i jobbet

En gang – måske for meget længe siden – var du vild med jobbet. Det var nyt, der var masser af udfordringer, og alt tegnede godt og spændende. Men et sted på vejen forsvandt gnisten. Inden du kaster dig ud i jagten på et nyt job, så check lige 7 tips til at puste liv i jobglæden.

26. april 2015 af Jeanette Sigsgaard

Jeanette Sigsgaard er Magasinetliv.dk's nye klummeskribent. Jeanette er forfatter, underviser og brænder for kvinder på 40+ og det gode arbejdsliv.

 

Det koster bøvl og frustration at være i en ”jeg vil væk herfra” jobsøgningsfase. Så med mindre du er overbevist om, at du skal noget andet – og ved hvad det er – så stop lige et øjeblik. For måske kan du få den gode følelse tilbage, som du med garanti havde engang. Jeg vil give dig en udfordring: Prøv minimum 3 (gerne dem alle) af de følgende tips i en måned, og se, hvad der sker.

 

Få nye udfordringer
En af de helt grundlæggende årsager til at vi bliver trætte af jobbet, skyldes manglende udfordringer. Hvis du tænker tilbage på dengang, hvor du virkelig glædede dig til at gå på job, så var det helt sikkert i begyndelsen. Måske ikke lige de første par måneder, hvor man var overvældet af alt det nye. Men på det tidspunkt, hvor der er nogenlunde styr på arbejdsopgaverne, og hvor det stadig er så nyt, at det er stimulerende. Du er engageret. Du er fokuseret. Men så sker der noget.

Efter er stykke tid bliver det rutine, det bliver monotont, kedeligt og lidt trist. Som mennesker vil vi gerne hele tiden udvikle os og strække os efter nye kompetencer og opgaver. Vi vil have følelsen af, at vi har brugt os selv og samtidig udlever vores potentiale. Og derfor bliver du nødt til at udfordre dig selv. Ræk hånden i vejret, når nye opgaver skal fordeles. Hvis der er arbejdsopgaver, du altid har gået udenom, fordi de ikke er lige dig, så bed om at få netop dem i en periode. Du skal ud af komfortzonen! Prøv også at udfordre dig selv til at gøre arbejdsopgaverne en lille smule bedre hver eneste dag. Og husk, at nye opgaver og spændende projekter ikke på magisk havner på dit bord. Du skal selv gøre en aktiv indsats og gøre opmærksom på dig selv. Bed om det, du vil have!

 

Få styr på stressen
Det kan være meget svært at række hånden op, når nye opgaver skal fordeles, hvis stressniveauet nærmer sig det røde felt. Og det kan være svært at have overskud til at tænke på nye og potentielt sjove og udviklende arbejdsopgaver. Stress kvæler alle gode følelser, og det er meget svært at være vild med et job, der stresser dig. Derfor er det også en dårlig idé at tage store vigtige beslutninger om fx jobskifte, hvis du føler dig stresset. Bed om hjælp – nu.

 

Tag de positive briller på
Du ser, hvad du vil se. Da jeg havde taget en beslutning om at opsige mit job, blev jeg efterfølgende konstant bekræftet i min beslutning. Jeg så stort set kun de ting, som styrkede min beslutning, og i virkeligheden var det en arbejdsplads, som havde rigtig mange gode ting at byde på.

Så prøv at se efter de gode ting. Få øje på de små ting der giver glæde. Den gode kaffe. Din kollegas glade grin. En sjov mail. God frokost. En hyggelig kunde. Alle de små ting der giver glæde, og som skaber det gode arbejdsliv.

Og så er det jo sådan, at det vi sender ud i verden, reflekterer tilbage på os. Så endnu en god grund til at være venlig og fokusere på at snakke om alle de gode ting, der er omkring dig.

 

Husk at fejre dine successer
Inden du hopper af og tænker: ”det er for dumt, jeg har ikke nogen 'successer'!” Så hæng lige på. Hvis du ikke allerede har et sted, hvor du noterer alle dine små og store successer, så skal du starte lige nu. Det kan fx være: du har færdiggjort et projekt, taklet en udfordring, fikset et problem, forbedret en proces, gjort en forskel for en kollega, optimeret arbejdsmiljøet og lignende. Arbejdet bliver mere meningsfuldt, når du ved, at du faktisk bidrager og gør en forskel.

Men udover at notere successer, skal du huske at fejre dem. Ud over et klap på skulderen, skal du forkæles: en dejlig massage, en stor is, et par nye sko eller måske synke ned i et varmt karbad med stearinlys og lækker musik. Find på noget, som du virkelig opfatter som en belønning. Det behøver ikke at være dyrt, det skal bare være en markering af, at du har gjort noget rigtig godt.

 

Lav rutinerne om
Rutiner er både positive og negative. På den ene side hjælper de os med at få tingene gjort, men på den anden side kan det også blive rigtig kedeligt. Prøv at ryste posen lidt en gang imellem. Det kan være at gå en anden vej ned til kaffemaskinen, møde senere om onsdagen, lave dine tirsdagsopgaver om torsdagen, køre en anden vej på arbejde. Selv små ting kan give dig et helt nyt perspektiv og oplevelse.

 

Lav en log over de ”roser” du får
Jobbet er hektisk og desværre får vi ikke altid anerkendt andre, for alt det positive de gør. Men når du får en anerkendelse af en kollega, en sød mail, et takkebrev fra en kunde, et kompliment fra din leder, så skriv dem ned et sted, så de ikke bare forsvinder. Så kan du hive dem frem på de trælse dage, hvor der er dårlig stemning, ingen lægger mærke til dig, kunderne er håbløse og din leder har glemt jeres møde. De dage hvor du har lyst til at kigge efter et nyt job, og de dage har vi alle sammen.

LÆS OGSÅ

Boost din karriere med ét enkelt greb

40+ og træt af jobbet? Sådan skal du gøre ...

Sidste udkald til en krise

Måske er du interesseret i ...

Seneste