© iStock

Rosenkål - for din sundhed (og den gode smag, ja!)

Rosenkål er nok bitre, men de er super sunde! Få her et bud på, hvordan de små, grønne banditter kan ende smagfyldte og lækre på dit middagsbord

19. november 2014 af Gitte Høj

Rosenkål er kendt for at være nogle bitre kugler. De vækker måske endda rædselsminder fra barndommen. Dengang hvor de sejlede rundt som grøngule alien-klumper i en udkogt stuvning… Men hey, det er bare et spørgsmål om tilberedning, har jeg lært. Er du frisk på at prøve?

Allerførst vil jeg dog sige, at jeg aldrig har haft det helt så anstrengt med rosenkål som med stegt lever, som jeg til gengæld ikke har rørt, siden jeg flyttede hjemmefra for mange år siden. Til gengæld husker jeg tydeligt, at det gav et jag i mine smagsløg, når jeg ramte en af de særligt bitre rosenkål. Ikke godt. Det var det altså ikke. Og det er det for så vidt stadig ikke (men det er sundt, som du kan læse længere nede).

 

 

For nylig kom min datter hjem fra en veninde med et nyt bud på, hvordan man kan gøre de små kugler spiselige. Det var jeg sådan set åben overfor, men jeg lagde heller ikke skjul på, at jeg havde det lidt dobbelt med rosenkål. Dybest set vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg skulle stille op med dem, så de blev værd at spise og måske endda lækre.

Nu lavede min datter så en portion. De blev renset, skåret i kvarte, stegt bløde (men med bid) i en god olivenolie. Anrettet på et fad med mere olie, citronsaft og friskhøvlet parmesan. Voila, rigtig godt tilbehør til dagens fisk. Det fungerede altså! Fluks røg en kærlig tanke af sted til veninden og en tak for opskriften på ”rosenkål a la familien Lykkeberg”.

Men nu findes der jo meget lækkert tilbehør, så hvorfor egentlig forsøge sig med rosenkål (igen)?

Jo, svaret er på flere måder enkelt, hvis du altså tager sundhedsbrillerne på. For det første er kuglernes bitre smag en del af forklaringen på, at de er sunde, fordi det bitre er udryk for en ret koncentreret mængde af plantestoffer, der menes at kunne give en vis beskyttelse mod forskellige alvorlige sygdomme som kræft og betændelse i sener og led.

 

 

Rosenkål ser ud til (sammen med den øvrige kålfamilie) at kunne forebygge tyktarmskræft. Det gælder i øvrigt også fuldkorn. Rosenkål og broccoli er lidt i samme sværvægterkategori og indeholder begge stoffet sulforaphan, der afgifter kroppen og styrker immunforsvaret. Begge grønsager skal enten dampes, steges eller svitses lidt for, at det gunstige stof bliver aktivt.

Endelig er det jo en grønsag, vi dyrker herhjemme, og derfor er der - hurra - ikke langt fra jord til bord. Og så er den knasende frisk lige nu.

Jeg må indrømme, at jeg blev omvendt af min datters udgave og kastede mig også i det den anden aften på en restaurant, hvor rosenkålene var delt i fine blade, dampet og serveret sammen med en blomkålspuré. Det var heller ikke dårligt.

Hvad med dig? Måske har du også fået mod på at genoptage kontakten med de bitre kugler.

Måske er du interesseret i ...

Seneste