Kvinder sidder med dårlig kropsholdning foran computer
© iStock

Synker du også sammen?

Det kan ikke undgå at farve vores kropsholdning, når vi altid arbejder i den samme stilling. Du får her råd til, hvordan du retter kroppen op

19. april 2018 af Gitte Høj

Dårlig kropsholdning

En dårlig kropsholdning er ofte resultatet af uhensigtsmæssige bevægelser og stillinger, som kan skabe ubalancer og svage steder i kroppen. Du mister styrke, og du mister fleksibilitet. Og det griber nemt forstyrrende ind, hvis du vil have et (mere) aktivt liv. Så forstyr din krop, før din kropsholdning gør det!


1: Rejs dig mindst to gange i timen

Sidder du ned mange timer om dagen, kommer du meget nemt til at hænge med overkroppen, og det giver dig en dårligere kropsholdning. Så ret dig op, rejs dig op, og bevæg dig. Gør det til en vane at rejse dig mindst et par gange i timen.

2: Få styr på dit syn 

Et par halvdårlige øjne og et lettere sløret syn presser dit hoved fremad for at kunne læse. Det er ikke vejen til en vel afbalanceret kropsholdning. Få et årligt tjek hos en optiker.

3: Søg hjælp til din træning 

Endelig kan du vælge at søge hjælp hos en personlig træner og/eller en fysioterapeut, så du kan få skræddersyet et træningsprogram kun til dig. Så du er helt sikker på ikke at foretage nogle uhensigtsmæssige bevægelser, men kun dem, der får din kropsholdning på rette kurs. 

Kilde: Health.harvard.edu


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 4.

Måske er du interesseret i ...

Seneste