Kvinde i hvidt undertøj indrammer sin mave med hænderne
© iStock

Sådan øger du din bakteriebestand (på den gode måde)

Mange af os har en lidt snæver bakteriesammensætning, men det sundeste er at have flere forskellige bakterier. Den diversitet kan du stimulere ved at tage et eller flere af de her tips til dig

25. april 2018 af Gitte Høj

1: Spis grønt og atter grønt

Fordi jo mere forskellig plantemad du spiser, jo større mangfoldighed vil der være i dit mikrobiom. Så guf derudad i alle regnbuens farver. Kød er ikke bandlyst, men hold mængden på et fornuftigt niveau. Især kød fra de firbenede.

2: Nyd et glas vin om ugen

Fordi det viser sig, at drikker du en genstand om ugen, er der en større mangfoldighed i din bakteriebestand, end hvis du slet ikke drikker alkohol.

3: Masser af fede fisk

Fordi de sunde fedtsyrer nærer den slimhinde, der beskytter din tarm, og dermed nedsættes risikoen for inflammation. Er du slet ikke fan af fisk, kan du som alternativ tage noget torskeleverolie.

4: Undgå så vidt muligt antibiotika

Fordi en antibiotikabehandling kan slå dit mikrobiom så meget omkuld, at det kan tage uger, måneder og sågar år at få bakterielandskabet på fode igen.

5: Snup en skål kefir, Cultura, A38 eller yoghurt

Fordi de sure mælkeprodukter er rige på bakterier. Miks dem gerne på kryds og tværs for at forkæle din tarm med forskellige bakterier. 

Og: Undgå sukker

Fordi sukkerholdig kost absolut intet byder ind med i forhold til dit mikrobiom. Det samme gælder alle former for forarbejdet mad.


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 4.


Måske er du interesseret i ...

Seneste