Et måltid med ris og rejer anrettet i en hvid skål
© iStock

Ny måltidstrend til din sunde appetit

Sig aloha til din aftensmad. Det gør de nemlig på Hawaii, hvor den nye kosttrend poké bowl stammer fra. Som i al sin enkelhed går ud på at anrette hele dit sunde måltid i én skål

15. marts 2018 af Ulrika Davidsson

En skål for din sundhed!

Poké bowl er navnet på traditionel husmandskost fra Hawaii. Direkte oversat betyder poké at ‘dele’ eller ‘skære i stykker’, og en poké bowl består netop af det: Mundrette bidder af sunde lækkerier alt sammen serveret i samme skål. 

Basisingrediensen er ofte ris eller nudler, tilsat protein af en slags, som kan være grillet eller marineret fisk eller kød, og til sidst toppet med udskårne grøntsager eller frugt. Og den sunde pointe er, at du netop får både protein, kulhydrat, frugt og grønt og fedt uden at få for meget af en af delene. Det er ikke en skål ris med pynt på eller en lille let salat. Det er en supervelafstemt portion, som både mætter og letter samt sikrer dig masser af vitaminer og mineraler. 

Og så er en poké bowl perfekt hurtigmad, som kan varieres og eksperimenteres med i det uendelige. Hvordan du vil komponere lige præcis din skål, bestemmer du selv, men brug fantasien, og tænk i smag og næring. 

Vil du gøre det lidt let for dig selv, så hold dig inden for ét køkken. Som for eksempel det asiatiske, det mellemøstlige eller middelhavskøkkenet. Så ved du, at sagerne i din skål smagsmæssigt klæder hinanden.

Måltid med ris og skalddyr er serveret i en skål
© iStock


De 4 grundelementer i din poké bowl


1: Basis

Vælg din basisingrediens, som kan være ris eller nudler i en eller anden variant. Eller protein som bønner, linser, bulgur eller quinoa. 

Vend også gerne grøntsager hakket i små tern i, og vælg krydderier, der passer til. 

2: Protein

Oprindeligt ville det være rå fisk, men du kan selvfølgelig stege, grille eller dampe din fisk, som du foretrækker den. Laks, torsk, tun, rejer, krabber og kammuslinger gør sig godt i en poké bowl. 

Er du mere til kød med to eller fire ben, så er både kylling, kalkun, bøf i alle former, skinke eller bresaola godt. 

Vil du lave en vegetar-variant, så prøv for eksempel stegt halloumi, feta- eller gedeost, mozzarella eller tofu. 

3: Topping

Nu skal du tænke i det, der løfter din poké bowl til en smuk, aromatisk og velsmagende oplevelse. Top med en flot salat, grøntsager og frugter i stærke farver, kål, soyabønner, ærter, nødder, tørret frugt og friske urter.  

4: Dressing og sauce

Lav en vinaigrette eller en soya-baseret dressing med masser af smag, og dryp den over retten. En mayonnaisebaseret sauce kan også gøre det. 

Leg med at tilsætte smagsforstærkere som for eksempel chili, tabasco, hvidløg, wasabi, urter, lime, ingefær, mangochutney, pesto, tomatpuré eller den tyrkiske variant ajvar relish, der er baseret på røde peberfrugter.


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nr. 3.

Måske er du interesseret i ...

Seneste