Step it up!

Det er altid sundt at lette rumpen og komme ud over stepperne. Her skal det dog handle om stepbænken, som du kan lave forskellige øvelser på.

23. marts 2015 af Gitte Høj

Stepbænken er et genialt træningsredskab, hvor du udfordrer både din kondition, styrke, koordination og balance. Primært i ben og balder. Stepbænken minder om et trappetrin, som du faktisk godt kan bruge som alternativ. Den markante effekt hænger sammen med, at du løfter hele din kropsvægt 15-25 centimeter mange gange. Variationsmulighederne er uendelige. Husk at varme lidt op først.

 

Basisstep

Simpel, intensiv bevægelse, der træner ben, bagdel og kondition.

Start stående med fødderne i en hoftebreddes afstand, tæt på og bag ved bænken. Skift startben efter nogle minutter.

 

Lav nu bevægelsen:

1. fod: Op

2. fod: Op

1. fod: Ned

2. fod: Ned

 

 

Knæløft

Et løftetrin, der træner lår og balder.

Start og slut med fødderne i en hofte­breddes afstand, tæt på og bag ved bænken. Træd op med den ene fod, og løft det andet ben højt op i et knæløft og ned på gulvet igen. Skift ben, og få øvelsen til at køre flydende. Lav øvelsen, så længe du vil.

 

Lav nu bevægelsen:

1. fod: Op

2. fod: Knæløft

2. fod: Ned

1. fod: Ned

 

Hælspark

Et løftetrin med fokus på baglår og bagdel.

Start og slut med fødderne i en hoftebreddes afstand, tæt på og bag ved bænken. Træd op med den ene fod, og løft det andet ben uden at støtte på bænken, så hælen sparkes godt op mod rumpen. Samme ben træder ned på gulvet igen. Skift fod, og få øvelsen til at flyde. Lav øvelsen, så længe du vil.

 

Lav nu bevægelsen:

1. fod: Op

2. fod: Hælspark

2. fod: Ned

1. fod: Ned

 

God fornøjelse!

Artiklen er bragt første gang i Magasinet Liv nummer 49.

 

LÆS OGSÅ

Træn topmaven væk

Kickstart din dag med yoga

Måske er du interesseret i ...

Seneste