Det er faktisk sundt at faste

Når du faster, får du ikke kun færre kalorier. Du tvinger også din krop til at genbruge gamle celler og bygge nye op. Og så er det jo kun en eller to dage om ugen. Det er faktisk sundt.

18. august 2015 af Gitte Høj

Bølgen af bøger, der vil hjælpe dig med at faste og komme igennem dine fastedage, er ikke drevet over. Tværtimod og forståeligt nok. For har du viljen og modet, er faste sådan set en meget naturlig måde at leve på.

 

I al sin enkelhed går den ud på at holde munden noget nær lukket og på den måde spare kalorier en-to dage om ugen. Faste hjælper os med at forstå, at vi ikke dør af sult, fordi vi nogle dage om ugen spiser mindre. Kroppen kvitterer ved at genbruge gamle, trætte celler og opbygge nye, og det booster kroppen og er sundt. Samtidig får du med et par fastedage jo også et kalorieunderskud, som i bedste fald brænder omkring 200 gram fedt af per dag. Sådan.

Det var journalisten og livsstilseksperten Mimi Spencer, der fandt på 5:2-diæten sammen med læge og videnskabsjournalist Michael Mosley. Den første bog kom i 2013, og nu er hun tilbage med en ny bog, Nem mad til 5:2. Det er en fin lille bog med 120 nemme opskrifter, der lynhurtigt giver dig et overblik over retter med få kalorier til dine fastedage. Kalorietallet står tydeligt angivet, og du bladrer bare rundt.

I kølvandet kommer så Let faste af Mette Bender og Søren Lange med 150 opskrifter, som er kategoriseret efter 100, 200 og 300 kalorier. Halløj, så bliver det altså ikke mere overskueligt.

Begge bøger udmærker sig ved ret kontant at skære ind til benet og give dig et overblik over, hvad du egentlig må og kan spise, når du faster.

Måske er du interesseret i ...

Seneste