to gennemsigtige honningkrukker er omgivet af ingefær, citroner og hvidløg
© iStock

Dit immunforsvars absolutte livretter

Et forsvar er det bedste angreb. Hellere forebygge end helbrede, ikke? Værsgo: Dit immunforsvars livretter. Så du kan vinke farvel til forkølelse, influenza og host, host, host …

15. februar 2018 af Ulrika Davidsson

Immunforsvarsvenlig kost

Tænker du over, at dit immunforsvar er et slags billede på, hvordan du lever lige nu? Får du ikke nok søvn, regelmæssig motion og sund mad, så er der afregning ved kasse et.

Kroppen straffer dig med at hive infektioner og vira til sig. Og til dig. 

Men du kan undgå det eller minimere det, hvis du tænker råvarer, som styrker dit immunforsvar, ind i din daglige kost. For det er der en del, der gør. 

En god dagsplan

Opskriften på mere energi og mindre sygdom kunne lyde sådan her: 

Start din morgen med et shot af ingefær og lime. Tilsæt gurkemeje, honning og cayennepeber efter smag og lyst. 

Supplér din frokost med en lille skål yoghurt med blåbær og nødder. 

Sluk din lækkersult med en frugtsmoothie, gerne med spinat i. 

Skift aftensmadens kartofler ud med de søde af slagsen, spis broccoli til, og lad sovsen være af yoghurt. 

Slut dagen af med en kop grøn te – den fås også sød. 

Og sørger du så samtidig for at få mindst 15 minutters dagslys, gerne i solen, og otte timers søvn, så har du skabt de bedste vilkår for en sygdomsfri vinter!

Boost dit immunforsvar med:

Lister du de her råvarer ind i din daglige kost, vil det kunne mærkes på dit immunforsvar og dermed også på din energi.

  • INGEFÆR: Fjerner giftstoffer fra din krop og styrker dit immunforsvar. Skræl den, og anvend den i alt – mad, te, shots og smoothies.

  • CITRUS: Har en rensende effekt og er rig på superantioxidanten C-vitamin. Drik gerne et glas vand med friskpresset saft hver morgen.

  • CAYENNEPEBER: Er slimløsende og godt for din blodcirkulation. Brug det i både mad og drikkevand. Jeps ...

  • HONNING: Har antibakterielle egenskaber. Blot en teskefuld om dagen kan lindre ondt i halsen. 

  • GRØN TE: Er rig på antioxidanter. Drik en stor kande hver dag. Gerne med ingefær og citron i.

  • GURKEMEJE: Er antiinflammatorisk, helende og fuld af immunforsvarende antioxidanter. Brug den friske rod i din mad eller i din te.

  • BÆR: Især de mørke af slagsen som brombær og blåbær er fulde af fytokemikalier, som er sygdomsbekæmpende og -forebyggende.

  • HVIDLØG: Er fulde af allicin, som bekæmper infektioner og bakterier. Brug det i al din mad!

  • BROCCOLI: En supergrøntsag fuld af vitaminer og mineraler. Spis den rå, kogt, bagt eller marineret i olie og citron.

  • SPINAT: Indeholder masser af jern og antioxidanten klorofyl. Brug spinat i din mad eller i dine smoothies.

  • SØDE KARTOFLER: En sikker A-vitaminkilde og bacille-beskytter. Steg dem i ovnen, eller lav en suppe af dem.

  • YOGHURT: Fordi mælkesyrebakterierne styrker din krop via dit tarmsystem. Spis en portion hver dag. Gerne toppet med blåbær.

Tag dit immunforsvar alvorligt, og undgå:

  • Fastfood
  • Sukker
  • Andre hurtige kulhydrater
  • For mange korn- og mejeriprodukter
  • Alkohol i store mængder
  • Tobak


Artiklen er tidligere bragt i Magasinet Liv nummer 2.

Måske er du interesseret i ...

Seneste