Hormon Kuren, Caroline Fibæk
© Camilla Hey

Derfor er hormoner så vigtige for din sundhed

Hormoner betyder meget mere for vores sundhed, end de fleste af os tror. Hormonguru Caroline Fibæk – forfatteren af den bog, du denne måned får med Magasinet Liv – forklarer hvorfor

16. februar 2017 af Lea Østergaard Andersen

Du har dedikeret dit arbejdsliv til hormoner og specialiseret dig i dem. Men hvad er hormoner helt præcist?

“Hormoner er vores biokemiske budbringere i kroppen. Det er dem, der sørger for, at din hjerne sender signal til kroppen i en faretruende situtation. Det er hormoner, der fortæller din hjerne, når maven er fyldt efter et måltid. Det er hormoner, som giver os kvindelige eller mandlige kønskarakteristika, og faktisk er vores kønshormoner med til at forme hjernen, fra vi er i fostertilstanden og op gennem barndommen. Men kønshormonet østrogen er også med til at holde niveauerne af lykkehormonet serotonin højt i hjernen, ligesom kønshormonet progesteron omdannes til et stof, der hedder allopregnenolon, og det påvirker GABA-receptoren i hjernen, så vi føler os rolige og afbalancerede. Det modsatte er tilfældet, hvis niveauerne af progesteron daler. Det er det, mange kvinder for eksempel mærker inden menstruation. Så hormonerne har meget større betydning for vores følelse af velvære, end de fleste tror!”

Du taler og skriver om, at vi skal holde dem i balance. Holder de ikke sig selv i balance?

“Til en hvis grad, jo. Men forlanger vi mere af kroppen, end den kan klare, over en længere periode, så overskrider vi kroppens reguleringsmekanismer. Vi er for eksempel rigtigt godt indrettet til at blive akut stressede. Altså, hvis vi møder en fare og må løbe fra en sabeltiger. Men mange mennesker i dag stresser mere eller mindre kronisk. Sådan en latent stress, hvor vi hele tiden løber efter nye deadlines, møder, henten og bringen af børn og så videre. Vi sover alt for lidt og forcerer vores energi med koffein og hurtige kulhydrater, samtidig med at vi sidder stille hele dagen. Det er nærmest opskriften på at bringe kaos i vores hormonsystem.”

Hvorfor er hormoner så vigtige for mig og min sundhed?

“Fordi vores livsstil i langt højere grad, end de fleste tror, påvirker hormonernes indbyrdes balance. Insulin og blodsukkerubalancer påvirker for eksempel de enzymer, som omdanner et hormon til et andet. Kønshormoner og stresshormoner dannes alle udfra kolesterol, der ved hælp af enzymer omdannes i forskellige væv i kroppen til nye hormoner, men de enzymer er i høj grad påvirkelige af vores livsstil. Visse fødevarer kan hjælpe i nedbrydelsen og inaktiveringen af hormoner, når de er blevet brugt i kroppen. Stoffer i kål bidrager til, at østrogener kan nedbrydes til gode metabolitter istedet for metabolitter, som kan øge vækst af østrogenfølsomt væv. Kanel og bukkehornsfrø ser ud til at kunne gøre cellerne mere sensitive over for insulin, så blodsukkeret mere effektivt kommer ind i cellen. Lakrids påvirker omdannelsen af kortison til kortisol, hvilket kan være gavnligt hvis du er udbrændt og træt. Og kakao indeholder naturlige MAO-hæmmere. Stoffer, som får lykkehormonet serotonin til at være aktivt længere tid i hjernen.”

Caroline Fibæk
© Camilla Hey

Hvorfor blev hormoner så vigtige for dig? Hvad fangede din interesse?

“Jeg mærkede særligt, hvor meget hormonerne påvirker vores helbred, efter jeg blev småbarnsmor første gang og gik ned med stress. Stress påvirker nærmest alle andre hormoner i kroppen. Jeg tabte mit hår, kunne intet huske, var konstant syg, kunne ikke sove, min cyklus blev uregelmæssig, jeg havde smerter over alt, blev angst og og havde store humørsvingninger. Men så tog jeg heldigvis sagen i egen hånd og søgte al viden, jeg kunne, om hormonsystemet og satte fokus på den rette næring, kosttilskud og afstressningsteknikker.”

Hvordan ved jeg, om mine hormoner er i ubalance?

“Her er en lille tjekliste, der måske kan give et praj. Kan du svare ja til det meste, så tror jeg ikke, du har noget at bekymre dig om.”

  • Har du god energi (uden du behøver kaffe for at holde dig i gang)?
  • Føler du dig glad og har overskud til dagens gøremål?
  • Føler du dig let i kroppen og uden smerter?
  • Er du glad for din vægt?
  • Er din menstruation regelmæssig, let og ubesværet?
  • Du har drive og libido (altså både lyst til livet og din mand)?
  • Du har ikke PMS, PCO eller endometriose?
  • Du sover godt om natten?
  • Du er vred og ked af det, når der er grund til det, og du kan mærke dine følelser, men du er ikke i dine følelsers vold?

Hvis jeg så tænker, at der er en ubalance, hvad er så første skridt til at få dem i balance igen?

“Det kommer an på, hvad årsagen er, og hvilke hormoner det drejer sig om. Her kan en indikator være at se på symptomlisten, som vi har sammensat i bogen Hormon Kuren til læserne i Magasinet liv. Her er masser af gode råd at hente. På et onlineforløb kan du få endnu mere hjælp og vejledning i brugen af funktionelle tests og sparring med mig og mit team af uddannede hormonterapeuter. Men de fleste vil have godt af at se på stresshormonerne, slappe mere af, nyde mere og spise kål og ingefær. Og mere chokolade.”

Hvis du skulle give mig blot et enkelt godt hormonelt råd?

“Elsk mere!”

Få mange flere af Caroline Fibæks gode hormonråd i Hormon Kuren, som du denne måned får gratis med Magasinet Liv!

Hormonkuren
© Magasinet Liv

Måske er du interesseret i ...

Seneste