Appelsinhud
© iStock

Kan jeg få mindre appelsinhud?

Ja, hvis du arbejder aktivt for projektet i mindst 8 uger, kan du godt få tæmmet de irriterende huller på ende og lår. Få 4 tips til mindre appelsinhud her

17. juli 2017 af Silke Grane

Begynder du også så småt at drømme om sol og sommer? Og – uhm! – lange dage på stranden kun iført bikini og yndlingsbog? Hvis du er, som vi er flest, har du sikkert også et par ‘buler’ hist og pist, du gerne vil slippe for at vise frem. Så det er NU, du skal begynde at tænke på at stramme lår, baller og mave op. For at få gode resultater skal du nemlig give projektet mindst otte ugers intenst arbejde, men så kan du også være sikker på at opnå ret gode resultater. 

Appelsinhud er det populære navn for cellulite, som er fedt og affaldsstoffer, der lagres i underhuden, hvor det forhorner. Udtrykket appelsinhud er opstået, fordi hudens overflade der, hvor du er ramt, kan minde om den nubrede overflade på en appelsin. Bulerne i huden opstår, fordi fedtet sætter sig i små ‘klumper’ i bindevævet, der kan ses som fordybninger eller buler uden på huden.

Problemet bliver desværre værre med tiden. I takt med, at vi bliver ældre, nedbrydes muskulaturen i kroppen, og fedtvævet breder sig. Det er alt sammen med til at skabe den forhadte cellulite.

For mange forbindes cellulite med overvægt, men selv om du er slank, kan du godt få problemer med appelsinhud – i de tilfælde skyldes problemet slapt bindevæv. Det kvindelige hormon, østrogen, er også med til at øge cellulite, især under menstruationen, når du er gravid eller lige før overgangsalderen. Den gode nyhed er, at du selv kan sætte ind på flere fronter mod de uklædelige buler. 

SÅDAN FÅR DU MINDRE APPELSINHUD

1. Skrub huden

En god omgang skrubbecreme sørger for, at de døde hudceller fjernes. Og en klar, frisk udseende hud virker også mere glat i overfladen på problemområderne.

2. Lad blodet rulle

Kulde-varme-gys i brusebadet giver dig en bedre blodcirkulation, sætter gang i kroppen, stimulerer stofskiftet, strammer huden op og hjælper kroppen af med affaldsstofferne. Den mest effektive virkning får du ved at skifte mellem varme og kolde brusebade tre gange efter hinanden. Afslut altid med det kolde.

3. Massér

Massage øger blodcirkulationen og stimulerer fedtforbrændingen. Hober du også væske op i forbindelse med celluliten, kan en bindevævsmassage hjælpe. Brug eventuelt en massagerulle eller -kugle. En let, plukkende massage med hænderne er også fin, da den øger blodcirkulationen og dermed gør livet svært for fedtcellerne.

4. Dyrk motion

Konditionstræning er bedst til at nedbryde fedtdepoterne. Det behøver ikke at foregå i et fitnesscenter, for det er også nemt at integrere i hverdagen. Gå regelmæssige ture, tag trappen i stedet for elevatoren, kør på cykel i stedet for at tage bilen – det er altsammen opnåelige mål.

Måske er du interesseret i ...

Seneste