Henriette Rostrup: “Dysfunktionelle menneskelige relationer har altid interesseret mig”

Vi har talt med forfatteren bag romanen “Det år vi gik til begravelser”, der tager os fra andedammen og ind i New Yorks litterære verden.

7. januar 2016 af Jane Hansen

Det år vi gik til begravelser

Bogen handler om Jewel Temper tager til New York med diffuse drømme og uden andre planer end ikke at være der, hvor hun oprindeligt kommer fra. I virkeligheden hedder hun Julie og er vokset op i Kokkedal. Jewels talent for at skrive bringer hende i favnen på den litterære agent Mia, som hyrer hende som ghostwriter for populære, men udbrændte forfattere. Samtidig skriver hun i smug på sine alt andet end sukkersøde barndomserindringer.

“Det år vi gik til begravelser” handler om at være hjemløs i sin egen familie, om at finde sig selv og holde op med at flygte fra livet – og døden. Det er en fortælling om familie, kærlighed og identitet og om at slutte fred med sin fortid og at turde stole på andre – og på sig selv.

Romanen af Henriette Rostrup udkom i efteråret og har fået særdeles gode anmeldelser med på vejen. Magasinet Liv har talt med forfatteren bag romanen. Om bogens karakterer, forfatterens inspirationskilde og meget mere.

Hvem er hovedpersonerne i “Det år vi gik til begravelser”?

Jewel Temper. Hun arbejder i New York som litterær agent og ghostwriter for populære men udbrændte forfattere. Men samtidig skriver hun også på sine alt andet end rosenrøde barndomserindringer – dengang hun var pigen Julie fra Bygvænget 829 i Kokkedal og voksede op med sin ulykkelige alkoholiserede mor og sin fraværende far, en kriminalkommissær, der altid var mere optaget af sine sager og andre menneskers forsvundne børn end af sin familie.

 

Er der andre personer i bogen, vi skal holde øje med?

Uh, der er mange. Mr. Velazques, Jewels underbo, karismatisk og excentrisk transvestit, der bliver både mor og far, bedstemor og bedstefar for Jewel og hendes datter Nadia Belle.

Og Tor – færøsk kulturjournalist i New York, manden, som Jewel forelsker sig i, men ikke kan finde ud af at have et forhold til, selvom han er far til hendes barn, hvilket hun også undlader at fortælle ham. 

Den verdensberømte forfatter Lawrence Scott, som slet ikke kan skrive. Den texanske skuespiller og sanger Amanda Shy, Jewels ven, samvittighed og personlige cheerleader.

 

Er der nogle særlige temaer i historien, det har været vigtigt for dig at undersøge?

Hvordan man kan være hjemløs i sin familie, men til gengæld skabe sin en ny familie på egne vilkår et sted langt hjemmefra. Og så interesserer dysfunktionelle menneskelige relationer mig altid.

 

Hvor har du fundet inspiration til historien og til personerne?

Rigtig meget inspiration kommer fra dengang, jeg selv boede i New York og arbejdede som litterær agent. Mange af miljøerne og bipersonerne er inspireret af folk, jeg har mødt og arbejdet sammen med dengang. Andre ting er opstået ud af barndomshistorier, bekendtskaber osv., men romanen er ikke autofiktion - den handler ikke om mig.

Hvordan har du arbejdet med romanens fortælling?

Fortællingen har langt hen ad vejen været meget klogere end mig og vist mig vejen, frem for at det er mig, der har styret den i en bestemt retning. Nogle karakterer opstod som relativt ubetydelige bipersoner, som så viste sig at være så interessante, at de kom til at fylde meget meget mere end oprindeligt tænkt. Andre ting, som jeg havde planlagt fra begyndelsen, er helt skrevet ud af romanen. Jeg arbejder meget lidt struktureret og yderst intuitivt – hvilket indimellem er dødbesværligt.

 

Hvad har været mest overraskende i forbindelse med at skrive romanen

At enkelte af karaktererne begyndte at fylde så meget mere, end jeg oprindeligt havde planlagt – og at de bærer en masse temaer med sig, som jeg egentlig først fik øjnene op for, da jeg havde skrevet romanen færdig.

 

Er der flere romaner på vej fra dig?

Ja, jeg er skam allerede i gang med en ny roman. Der foregår et helt andet sted i verden.

 

Kommer vi til at møde dig til foredrag og lignende rundt om i landet i løbet af året?

Ja, der er ved at blive booket foredrag på biblioteker og boghandlere, gallerier og andre steder rundt om i landet. Man kan følge med på min forfatterside på Facebook og på min hjemmeside Rostrup.info.

Hvad arbejder du på lige nu?

Lige nu er jeg i gang med at skrive en libretto til en opera, hvor min mand komponisten Stephan Grabowski skal skrive musikken til. Den skal sættes op på Den Fynske Opera i 2017. Det er en ny og meget spændende udfordring, som jeg glæder mig rigtig meget til.

 

Hvad skal en god roman kunne i dine øjne?

Det er egentlig ret banalt – den skal kunne transportere mig til en anden tid og sted, jeg skal kunne identificere mig med romanens personer, selv når de er virkelig fremmede for mig, jeg skal kunne forsvinde i dens univers. Og hvis den så derudover kan få læseren til at tænke over tingene, så får den toppoint.

 

Har du et godt råd til alle dem der går rundt med en forfatterspire i maven?


Skriv. Og lad være med at tænke så meget over økonomien og fremtiden.
 

Det år vi gik til begravelse af Henriette Rostrup, Politikens Forlag, 320 sider, 250 kroner hos Politikensforlag.dk.


Magasinet Livs boganmelder, Caroline Rutter, har læst bogen – læs hendes dom i Magasinet Liv nummer 60, der lander i en kiosk nær dig 14. januar 2016.

Måske er du interesseret i ...

Seneste